Vänstertrafiken förvirrar mig

I Sverige har vi högertrafik på – mig veterligen – alla platser utom en: I Stockholms tunnelbana. Här råder fortfarande vänstertrafik och det ses av vissa som en kulturell kvarleva här i huvudstaden. Det fungerar för stockholmarna, de är stolta över sin tunnelbana – tuben – och verkar rentutav tycka att det är lite pittoreskt att tågen åker åt fel håll på rätt sida. Eller tvärtom. De har vant sig. För min del, som har ett förtvivlat dåligt lokalsinne, gör detta att jag fortfarande, efter tio år i Stockholm fortfarande blir lika förvirrad när jag försöker orientera mig under jord. Och även om jag lyckats få en känsla av norr och söder så sätts de rätta impulserna ur spel så snart tåget flyger in på perrongen på fel sida om mig.

Men det är inte bara tågen som har vänstertrafik i tunnelbanan. Mellan Centralstationen och tunnelbanestationen finns en längre passage som i folkmun kallas för Suckarnas gång. Här gnuggar alla pendlare sömnen ur ögonen på vägen till och från jobbet och siffran är nog hög om man kunde räkna det gemensamma antalet tankar i gången på att byta både jobba och hem så man slapp slösa bort sitt liv i transit.

Suckarnas gång

Men det finns en intressant företeelse i Suckarnas gång: Här råder också vänstertrafik. Trots att det inte finns några anvisningar om detta. Trots att här inte finns några tåg. Stockholmarna har liksom kommit till en tyst unison överenskommelse om att detta ska bestå. Av och till ser man hur någon förvirrad turist försöker forcera folkmassan motströms tills de ger upp och rättar sig i ledet. Jag tillhör fortfarande denna grupp av förvirrade turister.

/ Kajsa

Kommentarer

Populära inlägg