Att amma, en global fråga


Jag är djupt oroad att amningen går ner i Sverige, Värmland och Sunne. Det pågår också en amningsdebatt som är ganska hätsk. I senaste numret av Time Magazin finns en mamma som ammar en treåring på förstasidan. Nu är mamman mordhotad och en psykolog har uttalat att långtidsammade barn måste gå i terapi som vuxna. Jag är oroad.

Sen 20 år tillbaka har Sverige och nästan alla länder i världen skrivit under ett dokument som kallas WHO-koden ( FN s världshälsoorganisation.) WHO-koden kom till för att göra spädbarnsuppfödningen säkrare, genom att skydda och stödja amning samt att se till att bröstmjölksersättning används på rätt sätt. WHO ville garantera att barn fick det bästa och att inte kommersiella intressen drev barnmatsfabrikanter att dela ut bröstmjölksersättning till nyblivna mammor. I tredje världen fick detta katastrofala följder när pulver blandades med smutsigt vatten.
WHO koden uppmanar att direkt efter förlossningen låta barnet ligga hud mot hud för att stimulera sök och sugreflexen och att inte tillmata barn med bröstmjölksersättning. Allt för att inte förstöra barnets sugförmåga vilket stimulerar brösten till mjölkproduktion . Att amma helt i 6 månader och sen börja med annan mat men fortsätta amma i 2 år eller längre är kodens intention. Historiskt och även idag ammas barn upp i åren.

Amning behöver synliggöras i samhället. Vi behöver vänja oss vid att amning är ett självklart inslag överallt där kvinnor och barn vistas. Även om barnet är ett, två eller fyra år. Anmärkningsvärt att Facebook censurerat amningsbilder. På så sätt bidrar Facebook till att försvåra för flickor och kvinnor att få amningen att fungera när de får barn och deras partners och andra kringstående förhindras att hjälpa dem. Ju mer man ser amning, på bild och i verkliga livet, desto bättre kunskap har man när man själv ska amma .

I söndags var jag på Strandvallen och såg min dotter spela fotboll, Mallbacken mötte Kronan. En av spelarna en mor till en 3 mån baby måste avbryta spelandet för att gå av planen för att amma sitt barn. Bra förebild för de andra i laget. En fotbollsspelande ammande mor. Ett bra exempel på att synliggöra amning i samhället. Empowerment. Själv har jag varit ammande mamma i 7 år. Ammat två av barnen i ett år och en i fem år. Jag är stolt över det, men blev heller aldrig mordhotad.

Jag önskar att alla mödrar, 95 % av alla svenska mammor svarar att dom vill amma, får den hjälp och stöd av oss professionella som de vill ha, för att komma igång och fortsätta amma. Jag vill inte på något vis skuldbelägga kvinnor som inte vill eller kan amma. Min intention är att ödmjukt försöka lyfta amning från individnivå till samhällsnivå.

Maj Larsson
Nästa vecka fortsätter Maj bloggandet med sista livströskeln, klimateriet.

Kommentarer

Populära inlägg