Att arbeta i livets tjänst

Hej Sunnebloggen, jag heter Maj Larsson och är 58 år har levt och verkat i Sunne i 23 år. Sunne och Höjen har blivit min plats på jorden. Jag är mamma, farmor, fru och barnmorska.
Vägen hit till Sunne började 1973 då jag träffade min kärlek och livskamrat Mats i Stockholm. Vi jobbade som så många andra unga outbildade inom sjukvården. Mats sa han kom från Sunne och jag undrade var ligger det?

Min uppväxt fram till dess var förorten Farsta. Människor flyttade från små omoderna bakgårdslägenheter ut till ljusa moderna lägenheter med badrum soppnedkast och fina lekparker för barn. Alla var nyinflyttade, alla började från början, då 1957 när förorten byggdes.

Vi gifte oss, ovanligt då, utbildade oss och fick barn. Vi bodde på Söder och arbetade på Södersjukhuset, jag på förlossningsavdelning och Mats på ambulansen.

Jag hade utbildat mig till barnmorska som varit ett drömyrke länge. Att arbeta i livets tjänst och möta människor så nära och i livets STORA skeenden är stort och innerligt.

Lena Linderholms hyllning till landets barnmorskor, Livets träd.
Att vara barnmorska är att kunna verka i de stora övergångarna i livet som puberteten barnafödandet och klimateriet. Att leva och arbeta på en liten ort gör att jag kunnat följa det lilla barnet i fosterlivet till möten på ungdomsmottagningen och senare i deras eget föräldraskap. Alla möten med människor betyder något och påverkar oss och det bär vi med oss.

Här kommer en liten dikt om möten

Det är inte alltid
namnet på stationerna
som betyder något
utan snarare vem som mötte Dig på perrongen
när du kom fram


Siv Arb

Mitt bloggande dessa 2 veckor kommer bla handla om mitt arbete som barnmorska, livströsklarna samt mina stora folkhälsoupplysningsfrågor som jag brinner för: stolthet över menstruationen, avslöja myten om mödomshinnan samt amning. Men det blir även lite om att leva på landet och såklart mina förlossningsupplevelser, samt om att vara en andlig människa.

Maj Larsson

Kommentarer

Anonym sa…
Heja morsan!

Spännande detta!

Mattias

Populära inlägg