Göran Matutinovic på Vattenlandet i Sunne premiärbloggar

Göran Matutinovic
Hej Sunne, Värmland, Sverige, Världen:)

Idag är det premiärbloggande av Göran Matutinovic som har tagit på sig rollen att förvalta Vattenlandet i Sunne. Min relation med Sunne kommer mer att handla om att hitta ett tillfälle för en flytt till Fryksdalen. Tillsammans med min sambo Susanne Pennert och våra tre barn Julia 13 år, Elias 9 år, Stina 7 år som fyller den 18 juni.

Jag är kommen till världen i Örebro 31 oktober 1975 av föräldrar invandrade från forna jugoslavien. Mor kom 1969 som arbetskraft för industrin och far 1974 med avsikt om en kort vistelse nog att tjäna ihop till den fiskebåt han tänkt sig.

De träffades i Örebro och ljuv musik uppstod varav jag är kontentan. Större delen av mitt liv har jag bott i Kristinehamn förutom några år i Kroatien, närmare sagt byn Zaostrog i länet Dalmacija hos min farmor och farfar under åren 1981-1983. Dessa år har än idag gjort de största avtrycken i min barndom. Det jag vill komma till är erfarenheten av att bo i ett väldigt litet samhälle där vi gick i blandade skolklasser, totalt cirka 15 barn upp till sjätte klass.

Tänk er stenhus i alla dess former med terracottafärgade takpannor, byggt i sluttning från strandlinjen och uppåt berget, trånga gränder och trappor var vår lekplats efter skolan och havet förstås!! Salta bad och hyss var vardag från april till september.

Tito och jag



















Möjligtvis att avsaknaden av mina föräldrar bidrog till att jag gick i bräschen för hyssen som var många med tandagnisslan och gråt då konsekvenserna kunde bli några piskrapp över rumpan. Tidigt fick jag smeknamnet Svensken för mina blåa ögon och blonda hår och betoning på att man var lite annorlunda sattes tidigt:)

Några vilsna år i Arvika på el-meks linjen som bekräftade att man ska vara i servicebranschen är dom få perioder som jag inte bott i Kristinehamn.

Nu är klockan 02.24 och jag får återkomma om min resa mot Sunne imorgon.

/Göran

Kommentarer

Populära inlägg