VM i Dallas, ensam kvar av totalt 8 000 tävlande

Hallå där!
Många av er undrar säkert vem jag är.
Egentligen är jag bara en helt vanlig gosse från de djupa skogarna i Sunne som brukade spendera somrarna med att köra hö och dricka hemmagjort hallonsaft.
Men på senare tid så har mitt liv kanske varit mer intressant än så. Jag tänkte börja med att berätta hur allt började.

McDonald i Karlstad var starten tills jag började som städare/diskare på Selma spa+ i Sunne. Senare började jag servera då jag blivit mycket inspirerad av min kära styvmor Bibbi Kringlunds goda kunskaper inom den biten.

David Kringlund
Jag valde sedan att gå min egen väg och jobba som bartender vilket var helt fantastiskt redan från starten. Erfarenheten och kunskapen byggdes naturligtvis på för var dag och jobb bakom baren på Selma Spa, Play Palace, Strandcafet och den prisbelönta baren Koriander i Karlstad. Detta fick mig att törsta efter mer.

Jag valde att styra skutan mot Stockholm för att gå en utbildning på en månad vilket till slut blev 2 år. Jag gick utbildningen och blev där upptränad av ingen mindre än Palle Rosén (tidigare European bartender champion, samt 3:a i world bartender championship). Efter många sena nätter och mycket hjälp från min goda vän Sunne grabben Johan Bergström (TGIF European bartender champion 2009), slutade mitt betyg på MVG.

Nu var det dags att börja ta karriären på allvar så jag sökte jobb på en av Sveriges mest centrala barer nämligen TGIF Stureplan där jag hoppade in och körde bakom baren i Juni 2010.

2010 var ett år av mycket tävlingar och träning vilket slutade upp med titlar som skandinavisk mästare, EM 2:a samt VM 3:a i Bartending. Fantastiskt tänker ni, men jag var absolut inte nöjd för vinner man inte så kan man lika gärna komma sist.

På flyget hem från USA där VM hölls, planerade jag mitt nästkommande år. Problemet var ju dock att jag precis träffat min underbara flickvän Rebecca Friberg som jag också ville spendera mycket tid med. Trots allt så var hon mycket förstående och såg hur mycket jag ville detta.
hösten 2011 var det dags och jag vann då skandinaviska mästerskapen, EM, samt VM i Dallas, ensam kvar av totalt 8 000 tävlande. Jag får gåshud bara jag tänker på det.

Vinnare
Receptet för mina framgångar i VM berodde delvis på att jag åkte över till London och fick träna Flair med Legenden och världsmästaren i Flair Tom Dyer, vilket hjälpte mig mycket. Även olika möten med bland annat tidigare världsmästare Adam MC Donald och all stöttning från familj och vänner.

Jag är evigt tacksam för det jag har fått uppleva och tror att oavsett vad jag väljer att göra så är ingenting för svårt för att klara av.

"you cant be a real country, unless you have a beer. It would help if you have a football team or some kind of nuclear weapons, but at the very least you need a beer" Jon Vegar Palmer Hole

/David Kringlund



Kommentarer

Populära inlägg