Forskarskolan Rays

Under senare delen av gymnasiet genomförde jag ett projektarbete inom astronomi. Jag studerade en exoplanet, kallad WASP-12b, som går i omloppsbana kring avlägsen stjärna ca 800 ljusår från vårt solsystem.

Med det projektet ställde jag upp i tävlingen ‘Utställningen Unga Forskare’ på Tekniska museet i Stockholm och vann där ett stipendium till forskarskolan ‘Research Science Institute’ på MIT i Boston.
Där fick jag under sommaren 2010 spendera sex veckor tillsammans med 80 andra ungdomar från hela världen. Vi fick alla en varsin forskningsmentor som handledde oss i ett eget forskningsprojekt. Jag hade tur och fick forska vidare om exoplaneten WASP-12b.
Sommaren på MIT är det häftigaste jag någonsin varit med om och den förändrade mig för alltid. Efter sommaren blev min forskning där publicerad i den vetenskapliga tidskriften ‘The Astrophysical Journal’, vilket till denna dag också är något av det största som hänt mig.

Här i Sverige har det nyligen startats ett liknande initiativ; forskarskolan Research Academy for Young Scientists, förkortat Rays. Den startades av en tidigare års svensk deltagare i forskarskolan på MIT för att han insåg att det behövdes något liknande i Sverige. Konceptet är detsamma; Rays låter Sveriges mest begåvade ungdomar få utlopp för sin talang på ett sätt som skolan aldrig haft resurser till.

I Rays matchas eleverna ihop med en forskningsmentor på Stockholms universitet, Kungliga Tekniska högskolan, eller Karolinska Institutet, baserat på elevernas egna intressen. En mattenörd får jobba ihop med en professor i matematik osv. På kvällarna bjuds det på föreläsningar av inbjudna talare från såväl akademin som näringslivet. På helgerna är schemat fullt av roliga sociala aktiviteter. Till sist får eleverna skriva ihop vetenskapliga rapporter om sina projekt och sedan ge föreläsningar om sina resultat på Tekniska museet inför allmänheten.

Sedan förra hösten är jag projektledare för Rays. Jag har en budget på ca en halv miljon kronor och leder en arbetsgrupp på fem personer som jobbar ideellt med projektet. Vårt mål är att göra Rays så bra som möjligt och erbjuda sveriges unga talanger en chans att utvecklas och utmanas på riktigt.
På samma sätt som jag fick otroliga möjligheter när jag var på MIT så vill jag ge fler svenska talangfulla ungdomar de möjligheterna. För de förtjänar det.

/M

Till webbplatsen för Rays:
Research Academy for Young Scientists
 

Kommentarer

Populära inlägg