Nostalgi på väg till Sunne

Jag har sällan vägarna förbi Sunne nu för tiden. Men när jag väl har det, och dessutom har sällskap i bilen, beter jag mig som om jag vore nostalgisenil hela vägen dit.

Min man blir tokig på mig, eftersom jag säger samma sak vid samma plats varenda gång. Det slår aldrig fel. Och det värsta är att jag vet om att jag beter mig som ljudinspelningen till den guidade turen om mitt eget liv – men jag kan uppenbarligen inte låta bli att upplysa den intresserade allmänheten (läs: min stackars karl) om viktig kuriosa som:
  • Här, precis HÄR i kurvan har jag mött en ko en gång. (Precis innan bron i Nilsby)
     
  • Vem vill bo mitt i en korsning egentligen? (Precis efter bron i Nilsby)
     
  • Och här har jag och Marie susat fram i vindens hastighet i hennes mormors gamla Toyota Starlet. Jäklar vad vi körde! (Upprepas flera gånger mellan Nilsby och Östra Ämtervik)
     
  • Vet du vad det heter här i svängen? Det heter Grana, för att ja… det står en gran där
     
  • Jösses, vad jag älskar de här kurvorna!
     
  • Åh, här i Fölsvik bodde Pär som jag var så himla kär i under hela högstadiet
     
  • Vet du? Ibland åkte jag till Bergvik för att köpa Ben & Jerry-glass på kvällarna. Och sen försökte jag ta mig hem så snabbt som möjligt, utan att all glass smälte. (Ja, det fanns en tid när B&J inte fanns i Sunne. Varsågoda att föreställa er det, och förstå min desperation efter prima kalorier.)
     
  • Här ligger Alma Löv. Vet du vad det är, älskling? (Inkluderar föreläsning, oavsett vad han svarar på den frågan.)
     
  • Här ska man ta det försiktigt när man svänger, för det svänger alltid mer än vad man kan tro… (vid djävulskurvan innan Porscherakan)
     
  • Den här raksträckan kallas för Porscherakan, är inte det roligt? (Vid vägen som går in till höger efter djävulskurvan)
     
  • Åh, ridskolan. Tänk vad mycket som har hänt här. Har jag berättat om gången då… (och så kommer en historia som räcker typ hela vägen till Brårud.)
     
  • Jag älskar verkligen att vägen som farmor och farfar bor på har ett namn på dialekt
Och så vidare, och så vidare i cirka en evighet. Observera gärna att det här enbart behandlade några punkter på östra sidan.

Det är ett under att han står ut med mig, det må jag säga.

/Lisa

Kommentarer

Populära inlägg