Reflektioner från ett tågfönster

I helgen fick det vara nog. Nu är jag trött på svarta rubriker om död och olycka. När de tre topprubrikerna på Dagens Nyheter handlade om " 27-åring misstänks ha dödat sin mamma", "Fler ur gisslan i Algeriet bekräftas döda" och "Mordförsök på bulgarisk partiledare - se bilderna" var måttet av dystra nyheter rågat.
Så jag gjorde slag i saken och anmälde mig som prenumerant på Good news magazine. Vilket - precis som namnet antyder - är en tidning som presenterar goda nyheter. Än har jag inte fått något nummer så någon recension av magasinet får ni inte, men det känns på något sätt skönt att vara förvissad om att man inte kommer bli knäckt när man öppnar tidningen. Lite som det är med söndagsprogrammet Landet runt på tv.

Kanske kan man tycka att jag sticker huvudet i sanden som medvetet undviker de vanliga, dystra nyheterna. Men frågan är: vad är det som är verkliga nyheter?

Varför har det blivit så att huvuddelen av nyhetsflödet är negativt ("Rekordlåga siffror för Centern")? Varför fokuserar vi på det dåliga? Kanske är det för att skandalrubriker säljer, kanske handlar det om människans förmåga att sällan notera det positiva i omgivningen (eller hos oss själva) utan i stället lägga störst vikt på de negativa sakerna. Jag vet inte.

Men oavsett tror jag inte att mitt strutsbeteende kommer innebära att jag missar några av de vanliga dystra nyheterna. Däremot ökar jag på andelen inkommande positiva nyheter i mitt medvetande, och det kan inte vara fel.

Avslutar med några bilder från min dagliga utsikt från pågatåget mellan Ystad och Malmö. Nästan lika fint som Fryksdalsbanan va?
S.



Kommentarer

Linn Åslund sa…
Får väl något motvilligt erkänna att det var ganska tilltalande utsikt även genom skånska tågfönster... Men, för att kika genom det omtalade negativa filtret; är det inte lite väl platt...? ;-)

Populära inlägg