Käpphästar

Ja, min vinnarskalle fick jag av att tävla mot min syster, men min spänst fick jag av något helt annat.

Jag tror jag gick i tvåan eller trean när min syster startade sin käpphästridskola på vår tomt, ridskolan bestod av kanske sju käpphästar som var gjorda av strumpor och pinnar. När man red var det mycket viktigt att man hade ridhjälm (cykelhjälm) och väst (plastkasse), man skulle ju inte skada sig om man ramlade av sin käpphäst.

Vi blev att ganska stort gäng på kanske 10 tjejer som red på min systers ridskola. På lov och helger anordnades ofta utflykter eller tävlingar, och att komma iväg på sådana grejer kunde ta tid, käpphästarna vägrade ju såklart att gå in i transportvagnen (bakluckan på bilen).

Och hur hänger nu detta ihop med min spänst? Vi hoppade väldigt ofta med våra käpphästar, och själv tycker jag att vi hoppade väldigt högt. Pinnarna låg på överkanten av stolsryggarna, och ni får komma ihåg att jag och mina kompisar bara gick i typ trean. Så detta tror jag var mycket bra träning och att det hjälp mig mycket inom friidrotten. 
Jag prövade faktiskt förra sommaren att hoppa över samma höjd med en käpphäst, och det var väldigt komplicerat att få över hela pinnen på käpphästen.

Det får räck för nu ska jag till skolan! :D

/Emilia
 

Kommentarer

Populära inlägg