Anna forskar på effekter av mänsklig påverkan

När jag fick frågan om jag ville vara med och blogga var min första reaktion -Nej, jag hinner inte! Fast å andra sidan…

Så är det ofta för mig, jag vill göra så himla mycket, har inte alltid tiden men gör det oftast ändå. Önskar mig träget fler timmar på dygnet och funderar ofta på hur man på bästa sätt skulle kunna förhandla till sig någon extra dygnstimme från Greenwich.

Det här med bloggande är ju annars en fantastisk chans att inte bara få, utan att jag faktiskt ska, häva ur mig en massa tankar, idéer och funderingar. Hur ofta sitter man inte på tex morgontåget, läser något spännande i tidningen som man bara måste dela med dig till sina, ofta sömniga, medresenärer? Ofta! Och hur ofta är det uppskattat? Inte ofta alls! Nu har jag min chans!

Jag som nu kommer att tycka en massa under två veckor är Anna Hagelin, 39år, en människa som både rörs och upprörs allt som oftast. Jag bor numer åter i mitt föräldrahem i Ingmår med min 4 årige son, katt och ett litet gäng får. Ni ska få höra mer om det i nästa blogg.

Anna Hagelin forskar på vandrande
laxfiskars beteende
Jag är väl annars både ut- om- och tillbakaflyttad till Sunne. Efter ca 10 års runtflyttande i framförallt norra Sverige blev det dags för barn och då kändes Sunne väldigt bra att flytta tillbaka till.

Jag är doktorand vid Karlstad Universitet där jag forskar på vandrande laxfiskars (öring och atlantlax) beteende i påverkade vattendrag. Vi människor har ju förändrat vattendragen mycket genom vårt bruk. Ofta är de påverkade av både flottning och vattenkraft och i vårt vattenrika land har vi bara fyra älvar utan vattenkraftverk. En av dessa älvar, Vindelälven, delar dock mynning med Umeälven och där finns ett kraftverk, visserligen med möjlighet för fisk att passera, men ändå. Sorgligt tycker jag!

Jag älskar verkligen mitt jobb! Att få forska på effekter av mänsklig påverkan och försöka komma fram till rön om hur man kanske kan mildra eller åtgärda dessa effekter är verkligen både givande och spännande.
Vi svenskar har misshandlat mycket av vårt vatten men det går ändå framåt och vi som elkonsumenter har trots allt möjlighet att aktivt påverka hur det ska se ut i framtiden. Tänker på ”Three Gorges” i Kina, världens största dammbygge när det stod klart 2012. 1,2 miljoner människor blev tvungna att flytta, 13 stora städer, 140 orter och 1400 byar dränktes. Dammen blev den sista spiken i kistan för floddelfinen som nu anses utrotad och det var nog tyvärr inte den enda arten som går samma öde till mötes.

På bilden ovan bildar 300 personer tillsammans orden Pare Belo Monte.
Bilden är hämtad från: http://climateandcapitalism.com/ 
I detta nu håller man på att bygga en ny jättedamm i Amazonas, ”Belo Monte”, tänkt att bli den tredje största i världen. Urinvånarna tillsammans med människorätts- och miljöorganisationer protesterar och kämpar men få med makt lyssnar…

Har ni möjlighet så ta en spade och gräv! Hur ni gör det spelar mindre roll, huvudsaken är att vi försöker göra något lite bättre.

//Anna

Kommentarer

Populära inlägg