Nya kompisar från Berlin fick uppleva Sunne

Förra veckan hade vi Tysklandsutbyte på skolan och det var så himla kul! De var 13 tyska elever som kom hit till Sunne och bodde här i en vecka. Det som var extra kul är att de bor i Berlin och vi här i Sunne, så jag kan tänka mig att det var en stor skillnad för dem som bor i en av Europas största städer och kom hit till landsbygden.

Vi hittade på en hel del aktiviteter med dem, dagen efter de kom åkte vi till Ängen och gick en promenad i skogen och åt våfflor det blev väldigt lyckat. Men man kan ju undra vad de tänkte när vi åkte upp till Ängen på den krokiga grusvägen, skog överallt och knappt något hus på hela vägen… och så mitt ute där i ingenstans låg en våffelstuga.

Vi cyklade även till Aplungen där vi grillade och badade, en strand i Berlin är inte så lätt att få för sig själv så det var något de uppskattade. Vi var även till Södra Viken och grillade kolbullar, till Torsby där vi badade och besökte Finnkulturcentret, de besökte Mårbacka m.m
















Så vi hade fullt upp hela veckan, men det var roligt och jag lärde känna nya kompisar. Caroline bodde hemma hos mig under veckan. Hon tyckte det var roligt att vi kunde hitta på så mycket här, då vi i princip kan vara vart som helst och hitta på något. Hon tyckte även att det var lite konstigt att alla känner varandra och säger hej till varandra, och att vi så ofta mötte någon som jag var släkt med.

Och sen förstås tyckte hon att allt var väldigt grönt, att luften var väldigt friskt och att det var väldigt tyst. Nästan lite för tyst, då hon sa att hon var van med att somna till ljudet av trafik och människor.

Jag längtar redan mycket till september då vi ska besöka dem i Berlin!

/Olivia

Kommentarer

Populära inlägg