Operahögskolans yngsta elev presenterar sig


Hej, mitt namn är Hannes Öberg 22 år och kommer ifrån Sunne...

Det är bra galet hur många gånger man får presentera sig i sin vardag egentligen! Något jag även har fått lägga till i min presentation på senaste tiden i Stockholm är en liten konstpaus i slutet av meningen för att känna av om de vet var Sunne egentligen ligger, då många Stockholmare verkar ha koncentrerat sina geografikunskaper enbart till deras tunnelbanesystemet med omnejd.

Men oftast möts man av breda leenden när man nämner Sunne och får därefter en lista av saker som de minns gjort intryck på dem, som t.ex. Selma spa, Sunne vattenland, Ski Sunne och Selma Lagerlöf. (Östra Ämtervik, ni kan vara lugna. Jag brukar rätta dem med att det var hos er hon bodde och inte i Sunne.)

Så vem är då Hannes Öberg, 22 år, ifrån Sunne?
Om jag med några få punkter ska förklara vem jag är får det nog bli följande:

• Föddes och levde med min familj 1991-1994 i Gjutaregården

• Flyttade med familjen till Port Elizabeth, Sydafrika. 1995-1999

• Tillbaka i Sunne gick jag 3:an – 6:an på Södra Borgebyskolan

• Började i 5:an ta sånglektioner efter att tidigare testat både fiol och piano

• Bestämde mig i 9:an på Fryxellska att bli Gothare, men för feg att färga håret, vilket även gör mig till troligtvis den enda gotharen i historien som burit tjockt svart smink och långt gyllene änglahår

• Flyttade till Karlstad och började på Sundstagymnasiets musiklinje för att bli musikalartist. Där bytte jag dock sångspår ifrån musikal till klassiskt, då jag kom i kontakt med sångpedagogen Mårten Engdahl

• Började efter studenten på Vadstena folkhögskola där jag studerade två år för sångpedagogen Anders Düring, som i princip ska byggde hela den stabila grundteknik min röst nu har börjat byggas på

• Sökte operahögskolor och musikhögskolor runt om i Svea rike, och blev mycket chockad då besked kom att jag blivit antagen till samtliga skolor

• Började som yngsta elev på Operahögskolan hösten 2012

• Dricker för tillfället kaffe och i väntan på mina scones i ugnen, ser jag på när solen sakta stiger upp över Stockholms hustak. Funderar även på vad man egentligen ska skriva om dessa dagar. Det kommer nog bli allt ifrån mina egna små funderingar och en rackarns massa om musik och kulturens vikt i samhället

/Hannes

Kommentarer

Populära inlägg