Betraktelser på älgpass

Gråväder och vindstilla, några plusgrader, när älgjägarna uppsöker sina pass runt berget första älgjaktsdagen. Mitt pass ligger längs Råbäcksvägen, med tät yngre granskog på båda sidorna. De enda skjutriktningarna är längs vägen.
 
Bakom mig porlar Råbäcken, på marken bredvid mig växer det rikligt med björkpyrola. En svartmes flyger över vägen och något senare hörs det vassa locklätet från en kungsfågel bakom ryggen på mig. Annars är det korpar som hörs mest när de flyger över området.

Hundarna släpps klockan åtta och det dröjer inte länge förrän de får tag på älgar. Efter drygt en halvtimme skjuts en tjur. En kvart senare står det plötsligt en ko på vägen 80-90 meter söder om mig. När hon rör sig mot östra skogskanten följer en kalv med bakom henne. Jag höjer inte ens på geväret – ko med en kalv är fredade under veckan.
 
Sedan är det tyst och lugnt under drygt en timme. Strax efter klockan tio hörs två smällar och sedan meddelas det på jaktradion att en pinntjur fallit. Tystnad följer och litet senare avbryter jaktledaren förmiddagens drev.

Under eftermiddagen står jag på pass intill Sätergårdsvägen där den går fram genom en tallmyr. Förr i tiden var det torvtäkt på myren, vilket många mosshus vittnar om, en del fortfarande upprätt stående, andra förfallna. Den upptagna torven torkades i dessa hus. Kring passet växer det odon, ljung, rosling, tuvull, renlav, fönsterlav och olika mossor. Två älgflugor som attackerar mig avlivades snabbt.

Om korparna dominerade ljudbilden på förmiddagen var det nu mest kråkor som hördes. Nu hörde jag även hundskall i olika riktningar, men ingen älg närmade sig mitt pass. Halv tre skjuts en kalv och en timme senare faller en ko. Strax före klockan fyra avbryts jakten.
 
Fyra älgar första dagen är ett bra resultat.

 
/Björn Ehrenroth

Kommentarer

Populära inlägg