Är du ägd eller äger du?

Ikväll ska jag se genrepet av ÄGD´. ¨ÄGD - Jakten på ett rikare liv¨. En scenföreställning om ekonomi av och med Henrik Schyffert och Fredrik Lindström.

Det ska bli otroligt kul och framför allt så ligger föreställningens tema väldigt aktuellt i vad jag själv tänkt otroligt mycket på senaste tiden. "Vi köper saker vi inte behöver för pengar som inte är våra för att imponera på människor som vi inte gillar”.
Fundera lite på det.. Stämmer det på dig?

Om inte just på dig, ser du det runt omkring dig? Någonting som skrämmer mig otroligt mycket idag är att pengar och konsumtion värderas högre än världshälsan.

Det är ett faktum att det är viktigare för stora företag att dra in stålar än att vi lever ett långt och hälsosamt liv. Jag tänkte på det härom dagen när jag handlade mat..

Framme vid kassan kunde man köpa 3 godispåsar och få med dricksglas med godisets logga på.
Allt för att vi ska öppna skåpsluckan hemma i köket, se loggan och lura hjärnan att vi är sugna på socker när vi egentligen bara skulle ta ett glas vatten.

På stort känt svenskt varuhus luktar det nybakta bullar från fläktsystemet när man kommer in.
Visst är det mysigt? Grym idé!

Hade det varit mindre mysigt om det luktade melon, anans eller smultron istället?
Problemet är ju att vi skulle bli sugna på fruktsallad då istället för bullar.. ;-) Jag hade definitivt tyckt det var mysigare! Det är tyvärr mer skrämmande ju mer man sätter sig in i den världen.

För några veckor sedan skrev jag så här som statusuppdatering;
¨När du har obegränsat med TID, PENGAR & HÄLSA. Vad gör du då?
Vad är det egentligen som är viktigt?¨¨


Hur skulle ni svara på den frågan?

Jag fick många fina och inspirerande kommentarer men jag blev extra berörd av ett svar som löd:
¨Att ha friheten att få jobba med det som man älskar.¨

Jag tänkte efter och kände inte alls att jag kunde relatera till det eftersom jag lärt mig att vi alla är härskare över våra egna liv. Ingen annan kommer ta mig dit jag vill, det ansvaret har bara JAG.

Hur kan det första man tänker på vara att jobba, alltså byta tid mot pengar, när jag frågade vad du skulle göra om du hade obegränsat med tid, pengar och hälsa...?

Efter jag funderat en stund så gick det upp för mig att det säkert är vanligare än vi tror att folk tänker så.

Gör du något för att leva ditt drömliv eller lever du bara?
Är du ÄGD eller ÄGER du?

Jag längtar efter föreställningen ikväll!
Ha en underbar kväll alla läsare! :-)

/Chris

Kommentarer

Populära inlägg