Mitt liv i Sunne - del 3

Högstadietiden svischade förbi, och jag valdes här in i elevrådet och kom då i kontakt med biträdande rektor Agneta Sjöström, som kom att bli en av mina favoriter under högstadietiden, tillsammans med Perra, Per-Arne Hermansson.

Tiden kom att välja gymnasieskola och även tankar om yrken började snurra… Jag har verkligen aldrig vetat vad jag ville bli. Eller fel, jag har alltid vetat – men ändrat mig ungefär en gång i månaden. Jag har pendlat mellan extrem-meteorolog (att jobba med vulkaner och tornados) till arkitekt och journalist.
 
Jag hade aldrig en tanke på att flytta från Sunne som många andra gjorde här. Jag var absolut inte mogen att flytta hemifrån. Det var otroligt viktigt för mig att möjligheten att plugga i Sunne fanns. Efter sommaren 2005 började jag på Broby Gymnasieskola, på andra sidan cykelställen från min gamla högstadieskola. Det här var också en period som jag inte minns alltför mycket ifrån. Jag hade min favoritlärare genom tiderna här, Carl-Magnus Hedefalk. Tack snälla för att du är lärare. Om alla hade varit som Carl-Magnus hade skolan varit så mycket lättare för många elever. Han var min mentor och svenskalärare.

Här blev golfen också viktigare och viktigare för mig. Jag var ledare och satt i juniorkommittén. Jag inser såhär när jag blickar tillbaka att det funnits personer i mitt liv som betytt otroligt mycket. Kanske uppskattade jag dem inte just då, men de har påverkat mig och gett mig möjligheter att utvecklas.
 
Jag har nog alltid varit ganska nyfiken och intresserad av att utvecklas, även om jag inte kunnat sätta ord på det förrän senare, men jag har alltid drivits av ”bli något”. Sen vad det skulle komma att bli, har varit högst oklart, och det är det än.
 
Åter till golfen under den här perioden. Sunne Golfklubb hade en väldigt viktig klubbchef, Lena Gynnemo. Kanske är Lena den viktigaste personen någonsin. Lena gav mig förtroende att vara med och påverka Sunne Golfklubb och lyssnade på mig. Men det bästa du gjorde Lena, var att skicka mig på en utbildning i Stockholm som Svenska Golfförbundets ungdomsråd anordnade.
 
Jag åkte iväg och här blev det klart för mig vad mitt första mål i livet skulle bli. Killen på scenen som höll i utbildningen hette Philip och var typ min idol här. Han var ordförande i Svenska Golfförbundets Ungdomsråd. Herregud, vilket mål. Utbildningen var två dagar i himmelriket, och jag insåg att det fanns hundratals unga personer som kände som jag, att de ville vara med och utveckla och utvecklas.
 
Sen visade det sig några år senare också att det var här som jag och min sambo träffades första gången, men det visste vi inte då. Nära avfärd på söndag eftermiddag efter utbildningens slut kom Philip fram till mig och sa att Ungdomsrådet skulle rekrytera en person och uppmanade mig att söka. OM jag gjorde. Jag sökte som bara den…

/Sofia

Från utbildningen i Stockholm
 
 
 

Kommentarer

Populära inlägg