Avslut på flera plan

I dag är en dag med många känslor. Det är sista dagen i skolan för mina barn före ett långt och förhoppningsvis härligt sommarlov. Förväntan och glädje ligger i luften. Dagen fylls av roliga aktiviteter med brännboll och fotboll med lärarna och avslutas med Den blomstertid i kyrkan.

Men dagen är också sorglig. Dels på ett personligt plan för våra två äldsta barn eftersom det blir sista dagen med alla goa kompisar i förskoleklassen och ettan. Till hösten börjar de i en ny skola och de flesta andra klasskamraterna i en annan när Åmbergsskolan nu läggs ner. Det är också oerhört ledsamt att Sunnes vackrast belägna tätortsskola ska upphöra.

Jag har varit (och är fortfarande om jag ska vara ärlig) så jävla arg på beslutande politiker i Sunne för deras kollektiva intellektuella härdsmälta i skolfrågan. Er uppgift, era luspudlar, är att fatta kloka beslut som grundar sig på fakta, lagar/förordningar utifrån de ekonomiska ramar kommunen har med ett långsiktigt perspektiv! Så gjorde ni inte.

Ni fattade i stället beslut utifrån människors känslor i en folkomröstning om tre byskolors vara eller inte vara. Få människor vill att skolor ska läggas ner. Inte jag heller. Många röstade utifrån sitt hjärta, för hur många är insatta i helheten i kommunens ekonomi?

Men är det en sån demokrati vi vill ha? Vad blir nästa folkomröstning om? Att öppna skolhusen i Ivarsbjörke, Elofsrud, Västerrottna, Ingmår etc kanske? Eller om att bygga ett badhus? Eller om varm eller kall mat ska distribueras ut till våra gamla?

Ni politiker är framröstade av oss, folket, för att ni ska ta ett helhetsansvar för alla frågor som rör medborgarna i kommunen. Ni ska lyssna på oss som röstat fram er, självklart, men ni ska fatta beslut utifrån välgrundade underlag och utredningar som kommunens tjänstemän tar fram. Den utredningen visade i det här fallet något helt annat.

Att ta ansvar är att fatta modiga beslut även när det blåser kallt och det skriks högt. Det har ni inte gjort Sunnepolitiker, så i dag hoppas jag att ni skäms.

Efter i dag ska jag sluta vara arg. Mina barn kommer att få det bra i sin nya skola, det är jag HELT övertygad om. För min egen del har jag engagerat mig i ett politiskt parti och ska göra vad jag kan för att vi ska få världens bästa skola här i Sunne. På alla skolor i kommunen.

Varenda unge måste ges möjlighet att uppnå sin fulla potential.

Hälsningar
Anna-Karin Sandell

Kommentarer

Anne Elin sa…
Luspudlar! Den tyckte jag om. Kjør på.
Anne Elin sa…
Luspudlar! Den tyckte jag om. Kjør på.

Populära inlägg