Våga och vinn, chansen är din i livets lotteri…













Att vara modig är lättare sagt än gjort. Jag är ofta en fegis och oroar mig för ”vad folk ska säga”, hur framtiden ska bli och ”så kan man väl inte göra”.

Men när jag ser tillbaka på de val jag gjort i livet så har jag nog ändå varit ganska modig. Jag har vågat prova grejer. Jag har vågat byta riktning. Jag har vågat flytta på mig.

”Vi människor vill ha omväxling, men vi gillar inte förändring”, sa en klok kvinna en gång. Och så är det nog. Hur ska vi veta vad som händer om vi väljer att gå en annan stig än den upptrampade? Det vet man ju inte i förväg förstås. Risken är ju att det fullständigt barkar åt skogen. Och man vet vad man har men inte vad man får … Så vad är väl en bal på slottet? Den kan vara dötrist och långtråkig … och alldeles... alldeles … underbar!

Jag önskar verkligen att vi alla var lite mer, kanske inte wild and crazy, men i alla fall flexibla. Att vi släpper livbåten, spänner av oss bältet och riskera att brallorna faller och SLÄNGER OSS UT i det okända. Vad är det värsta som kan hända?

Det känns så sorgligt när folk man träffar säger ”jag blev kvar”. Åren gick och ingen tog en med och det liksom bara blev så att man blev kvar…

Du har alltid ett val. Alltid. Och tänk på att inte välja är också ett val.

Även om du är rädd så du nästar skiter i brallan, kör ändå. Prova. För om det inte blir bra kan du alltid välja igen. Och igen.

När vardagen känns trist och monoton och jag tänker att Sunne är en liten skithåla, så försöker jag tänka att jag måste ju inte bo här och göra det jag gör. Jag bor här just nu. Som mitt liv ser ut just nu passar det mig och min familj. Men nästa år kanske vi flyttar till Hawaii. Eller Borås. Eller Oslo. Man får prova sig fram och när bananskalet ligger där är det bara att kliva på i full fart.

Jag har funderat mycket genom åren om det är ödet, slumpen eller ens egna fria val som gör att saker händer. Jag har nog kommit fram till att när det är dags att göra en förändring, när man är öppen i sinnet för att något kan hända, då ligger där flera bananskal som bara väntar på att man ska välja att kliva på och följa med…

Så om min cirkel är sluten nu när jag är ”tillbaka på brottsplatsen” så vill jag nog ta mig ett varv till. Det finns mycket kvar att upptäcka!

Mitt bästa tips: se till att spara ihop till ett ”dra-åt-helvete-kapital” så att du inte behöver känna dig fast i ditt gamla tråkiga jobb eller urusla relation. Fundera över en plan B för ditt liv eller små förändringar som kan göra livet lite mer spännande. Och prova när tillfälle ges.

När livet inte blir som du tänkt dig, kan det faktiskt hända att det blir ännu bättre, bara du vågar släppa sargen…

/Anna-Karin

Kommentarer

Populära inlägg