Motto

Många människor har ofta ett slags ”Motto” som dem följer i livet eller som de bara tycker stämmer väldigt bra. Ett motto jag haft i många år är att ”stå på dig” och vad jag menar med det är att jag tycker att man ska våga säga ifrån.

Jag tycker att man ska våga säga när man tycker att något är fel. Att kunna säga ”jag tyckte inte att det där var rätt” helt enkelt. Detta är ju något man kan använda sig av i många olika situationer.

Anledningen till varför jag alltid använt mig av det är för att jag inte tycker man ska låta sig själv bli en dörrmatta som folk kan gå och klampa på hur de vill. Låt inte folk säga vad de vill till dig, låt inte andra sätta sig på dig eller göra så att du hamnar i situationer som du inte vill hamna i.

Detta kan vissa människor ha svårt att göra och det kan faktiskt bero på att det är inte alltid det lättaste, men jag tror att man kommer må mycket bättre av att säga ifrån.
Jag tror även att man på så vis vinner respekt ifrån andra människor, som då förstår att de inte är tillåtna att säga vad de vill eller göra vad de vill emot dig.

Så, Våga säga till om något känns obekvämt eller kränkande emot dig själv.
Våga, våga, våga! /Amelia

Stå på dig, våga säga ifrån!

Kommentarer

Populära inlägg