Något jag skulle vilja uppleva igen

Något jag skulle vilja göra om är faktiskt balen i nian, det är det som är så speciellt med Fryxellska skolan här i Sunne. De har alltid en bal för årets nior som går ur. Jag minns verkligen hur roligt det var, att få sminka sig, fixa lösögonfransar, löshåret och sätta på sig den där fina klänningen och de höga klackarna som senare gjorde så himla ont på kvällen efter endast två timmar.

Vi åt supergod mat på Nils Holgerssons fina restaurang och efteråt dansade vi som galningar tillsammans i flera timmar. Alla skrattade och hade så himla roligt, sjöng låtarna tillsammans eller ja snarare skrek dem och hoppade runt i hela salen.

Jag minns även vilken ångest jag fick runt två timmar innan allt var över för att jag skulle få åka hem. Jag och alla nior skulle få säga hejdå till varandra och sedan skiljas åt alla möjliga håll i hela Sverige, sommarlovet skulle börja och man undrade om man ens skulle få se vissa igen.

Men sen kom man på att de flesta kommer ju såklart åka tillbaka till sina familjer här i Sunne ändå på något lov och vem vet, kanske skulle man stöta på någon helt plötsligt som man inte sett på ett halvår på Ica eller Coop?
Dock, förändrade det inte saken. Jag grät, många grät och kramades när vi skulle hem och önskade varandra lycka till. För nu skulle man börja på en ny skola och få en ny klass under hösten, träffa nya människor och inrikta sig på något som man själv valt för att man tyckte att det verkade intressant eller roligt.
Ja, och nu sitter jag här och undrar om alla har det bra i sina nya skolor men sen tänker jag att det har de nog och ler./Amelia

Amelia (till vänster) och Klara, som nu har flyttat till Stockholm.


Kommentarer

Populära inlägg