Min bok - ett lokalproducerat kulturpaket

Den 6 juni hade jag boksläpp i cafét på Mårbacka. Det kom mycket folk och jag fick signera min bok. Precis som en riktig författare fast en oerfaren nybörjare. 

Skrivit har jag gjort genom hela mitt yrkesliv, men det är stor skillnad på att skriva en utredning eller rapport eller ett beslutsunderlag och att skriva något underhållande som folk självmant vill läsa.
Men nu har jag gjort det och är nöjd med resultatet. Ett förlag har gett ut den, bara det en framgång. Konsum Värmland har sålt den på Obs och på COOP, Akademibokhandeln, bokhandeln vid torget i Karlstad, Fernlöfs bl a och på nätet. Ingen kioskvältare precis men vad mer kan jag begära efter en debut vid min ålder.

Jag har skrivit om Alma på Mårbacka, min mamma som var husjungfru under storhetstiden på 1920-talet.
En berättelse om ett hushåll i ett märkvärdigt hus med en husmor som var både världsberömd författare och storbonde. Fest och vardag i en osannolik blandning sett ur ett underifrånperspektiv som inte är vanligt.

Det har blivit en vacker bok.
Jag har skrivit den, men helhetsintrycket av en bok har mycket med formen att göra. Den helheten har utformats av KM-idé i Södra Gunnerudstorp. Duon Kjell Sundström och Marie Söhrman har bland annat genom arbetet med min bok på allvar etablerat sig som säkra och professionella formgivare i bokbranschen.

Boken innehåller ett stort antal recept från köket på gamla Mårbacka. Birgit Hemberg i Visteberg (och Nacka) och Sussie Eklund i Svenserud - Granne med Selma - har svarat för granskning, provbakning och fotografering.

Jag vill nämna detta som ett uttryck för att vi på den så kallade landsorten med kvalificerad teknik och kompetens på skilda områden, har samma goda möjligheter som varhelst annars att utföra kvalificerade tjänster och bra produkter. Som till exempel en vacker bok. 

Inga-Lena Klenells glasgrafik "Mitt bibliotek"
Nu är jag på Bokmässan i Göteborg för att presentera min bok för en ny publik. På fredag eftermiddag står jag på scenen i den stora och populära Värmlandsmontern som Region Värmland står för och där allt skrivet i och om Värmland kommer upp i offentlighetens ljus.
Jag kommer att vara ordentligt nervös, men jag vet att jag har mycket att berätta om gamla Selma och hennes vakthund, den barska fröken Lundgren och hushållet på Mårbacka. Allt sett från lilla Almas underifrånperspektiv.
Jag behöver nog något stärkande, helst före! /Matts Nilsson

Kommentarer

Populära inlägg