Vet ni att kroppen vet?


Jag har två underbara döttrar. Båda föddes i hemmet, den första i smällkalla vintern framför brasan och den andra på en av årets varmaste dagar i en förlossningspool på altanen.
För mig var det en självklarhet att göra det valet och jag blev mycket förvånad när jag insåg att det inte alls var uppmuntrat eller stöttat av Landstinget. Jag betalar ju skatt som alla andra men fick finansiera barnmorskornas närvaro själv. 

Men det är bara ett av en lång rad exempel på hur vi har skapat oss en värld där intuitionen är totalt underskattad och allt man kan räkna ut och bevisa med siffror är totalt överskattat.
Jag bara visste, med hela mitt väsen och min djupaste intuition att det är så här mina barn ska komma till världen.
I ett annat blogginlägg ifrågasätter jag hur Socialstyrelsen (länk http://blogg.mialehndal.se/?p=380) kan komma med råd och det ena och det andra som sedan visar sig vara helt tokiga. De lutar sig mot de senaste forskningsrönen. Inte särskilt betryggande eftersom det ofta kommer nya rön ganska snart.
Därför är varje kvinnas (i det här fallet) intuition den enda sanna guidning vi har för att fatta kloka beslut.

Min poäng är att västvärldens intellektualiserade syn på människan och övertro på faktabaserad kunskap har gjort att vi tappat kontakten med vårt inre system och därmed en stor del av makten över våra egna liv. Vi har dålig kontakt med våra kroppar och det är där intuitionen sitter (ni vet magkänslan eller hjärtats önskan).
Kroppen är vårt viktigaste verktyg för ett liv i harmoni och balans och endast genom en djupare kontakt med den och vårt inre kan vi känna och lita på vår intuition vid stora och viktiga val i livet.

Därför är en del av min livsuppgift att guida människor närmare sin djupaste källa av visdom och intuition.
Jag håller workshops och kurser i självkärlek och kroppskännedom. Två stycken är planerade på vår nya kursgård i Östra Ämtervik i vinter, då är ni välkomna. Berättar mer om kursgården en annan dag.

Vinterretreat i självkärlekens tecken 8 – 11 januari
http://www.bodyloveyoga.se/vinterretreat_2015.pdf

Body Love Yoga Retreat 27 feb – 1 mars
http://www.bodyloveyoga.se/retreat_februari_2015.pdf

/Mia Lehndal
www.coachcom.se

Kommentarer

Populära inlägg