Djurskyddet jobbar ideellt och har alltid jour

Hjälp oss skaffa flera jourhem!
Mitt namn är Marielouise och jag sitter som ledamot i Djurskyddet Sunne. Min främsta uppgift är att förmedla intagna-behandlade djur, jag svarar i vår jourtelefon samt har kontakt med våra underbara jourhem.

I snitt handlar det om cirka 2-4 samtal i veckan angående djur som far illa eller misstänks vara hemlösa .Vi får även samtal från djurägare som behöver hjälp med omplacering av sitt djur.

Djur som misstänks fara illa eller verkar vara hemlösa måste alltid Länsstyrelsen kontaktas i första hand
Efter kontakt med länsstyrelsen kan du skicka bild och info om djuret till oss så kan vi lägga ut bilden på nätet. 
Om ingen ägare hör av sig och inte heller Länsstyrelsen gjort något inom 3 veckor kontakta oss igen tel. 072-5307377.

Vi är alltid 2 personer som hämtar djuret - oftast katter - som levt i det vilda och som oftast är lite svåra att fånga och ibland får vi ta till fällor och sitta på pass. När vi fångat in katten bär det iväg till närmsta jourhem eller ibland veterinär beror på kattens tillstånd.

Gäller det skadat djur rycker vi ut omedelbart.
Vi kollar också om djuret är id-märkt och i så fall kontaktas omedelbart ägaren Är inte djuret id-märkt lägger vi ut bild på Facebook och den vägen försöker hitta ägaren.

Vilda djur hamnar hos viltvårdaren Helga Zimmermann.
Våra jourhem som jag har kontakt med betyder allt för vår förening, vi skulle inte fungera utan dem, de är helt fantastiska. 
Hjälp oss skaffa flera jourhem!

Vi som jobbar i föreningen jobbar helt ideellt, alla har heltidsjobb och ibland mera, vilket gör att SMS är bästa kommunikationen. Nu i helgen var jag och såg min son spela fotboll i Kil och då passade jag på att hälsa på i ett jourhem i Kil, där lilla Mandarin är placerad och väntar på ett nytt hem. Ja, ni läster rätt... jourhem i Kil... med omnejd.

I dag har vi 10 kattor 1 hund och en igelkott hos oss. Vi förväntar oss en stor ökning på kattfronten nu när nya kullar kommer. 5 stycken hundar som inte verkar ha det bra har vi också fått höra om…



Om intresse finns att hjälpa till hör av er till mig helst kvällstid per tel 072-5307377

Hoppas vi kan ses på marten 8 maj vid vårt info-bord på teatertorget.
För Djurskyddet i Sunne, kram Marielouise

Kommentarer

Populära inlägg