Cecilia brinner för att Sunne ska bli en plats där ALLA känner sig delaktiga

Hejsan!
Jag som de kommande två veckorna kommer att skriva här är Cecilia Appelquist. Jag är 19 år och uppväxt i Sunne. Den här veckan tar jag studenten från teaterlinjen på Sundstagymnasiet i Karlstad.

Jag är väldigt intresserad av kultur, feminism och politik allmänt, men framförallt frågor som rör migration. Mina 2 veckor kommer att handla en del om just det – migration, och vad jag tänker kring det. Jag brinner för att Sunne ska bli en plats där ALLA känner sig delaktiga och det kommer jag att skriva om.

Mitt engagemang i asylrätt och integration med mera, tog sin början strax före jul 2013. Då öppnade Rottneros Camp, alltså asylboendet i det gamla värdshuset i Rottneros, och jag var där en del. Plötsligt var jag gladare och mer förbannad än jag någonsin varit.

Gladare för att jag plötsligt såg hur många fina Sunnebor det redan fanns som direkt startade klädinsamlingar och svenskaträning och hur många nya fina Sunnebor vi fått.

Och väldigt förbannad för att jag plötsligt hade vänner som skulle utvisas och vänner som fick vänta och vänta och vänta på att börja på SFI (”Svenska för invandrare”) när de både ville och behövde börja direkt.

Jag insåg hur mycket fint det finns i Sverige och Sunne, men också hur många långsamma och krångliga system vi har och jag började fundera på hur en skulle kunna tänka nytt.

Sådär, då har ni fått en liten presentation av mig, så kör vi igång ”på riktigt” i morgon! Det ska bli väldigt roligt att få blogga här tycker jag!

Här kommer en liten bild på mig också!

Cecilia Appelquist

Kommentarer

Populära inlägg