Så här kan du välkomna våra nya Sunnebor, sex tips och en utmaning

Hej igen! 
Idag kommer det några små mer konkreta tips på vad en kan göra för att förbättra välkomnandet av just våra nya Sunnebor på asylboendena:
  • Fundera på om du har något du kan hjälpa till med – kan du kanske erbjuda en praktikplats eller delta i svenskaträning ibland? 
  • Åk på fikaträffar eller liknande som det då och då bjuds in till på de olika asylboendena
  • Är det ingen som arrangerar fikaträffar på ditt närmsta asylboende? Då kanske du kan arrangera en! En behöver inte känna press att en måste göra det flera gånger heller. Det är inte svårt, jag lovar. Hör av dig till någon ansvarig på boendet och fråga om lokal, de blir troligen bara jätteglada och kan kanske hjälpa till att informera de boende. Bjud sen in alla du känner – exempelvis via Facebook och kör knytfika. Det kanske tar dig en timme att arrangera, och en timme en gång borde de flesta kunna avvara tycker jag!
     
  • Hjälp till att se till att de boende på asylboendena får information om exempelvis ert lokala midsommarfirande. Kanske kan ni översätta er information till arabiska (skriv i exempelvis ”Med Hjärtat i Sunne”-Facebookgruppen så får du garanterat översättningshjälp) och sväng förbi något boende och dela ut lite lappar
     
  • Mycket handlar om att skapa en välkomnande miljö tror jag. Jobbar du i exempelvis en affär kanske du kan försöka få några skyltar översatta till andra språk, som arabiska till exempel. Det tycker jag vore en väldigt fin gest
     
  • Känn ingen prestige i att du måste göra allt, alla gör vad de kan men det är verkligen viktigt att göra något, alla behövs. Kom ihåg att det krävs väldigt lite för att göra situationen mycket bättre. Varma initiativ sprider sig ofta!
Och till sist, kanske viktigast av allt. Försök vara öppensinnad, hjälpsam och välkomnande allmänt så blir det bra.

Jag hoppas att det här var i alla fall lite inspirerande och jag vill faktiskt avsluta med en liten utmaning! Jag utmanar alla som läser att inom en månad besöka sitt närmsta asylboende, det klarar ni lätt! Ha en fin dag, imorgon kommer mitt sista inlägg.
/Cecilia Appelquist

Kommentarer

Populära inlägg