Svenskaträning i Rottneros

I dag vill jag skriva lite om en väldigt viktig mötesplats, nämligen Med Hjärtat i Sunnes svenskaträning på Rottneros Camp (Obs, det här är den svenskaträning jag är engagerad i, därför skriver jag om den, det finns fler vilket är superbra!).

Sen den startade har jag mer eller mindre varje vecka tillsammans med några andra varit där och tränat svenska med våra nya invånare. För mig personligen har det varit väldigt lärorikt (jag har till exempel lärt mig lite svensk grammatik haha…), och jag vet också att det varit väldigt viktigt för våra elever.

Det har skapat massvis med roliga och nödvändiga möten, hjälpt till att knyta kontakter som behövs för att hitta lägenhet eller praktikplats, men framförallt någon att dricka kaffe hos eller säga hej till i Sunne, och den har gett många nya vänner. Men det har också gjort att jag känner mig hemma och trygg i Sunne. Jag vet att det finns en massa fina människor här som jag litar på backar upp mig om jag behöver, och det känns så fint.

På bilden syns en del av måndagens lektion med våra nyaste elever!




















Jag rekommenderar verkligen alla som läser det här att hänga på någon lektion. Jag har hela tiden tyckt att det varit roligt och haft tid och därför valt att vara med regelbundet, men det är verkligen inget krav.

Det viktigaste är att prova och att någon gång besöka något av våra asylboenden, för en människa du träffat en gång kan du hälsa på på ICA och jag tror att det är där allt börjar. Allt arbete med svenskaträningen är ideellt och alla som vill får vara med, så välkommen! Lektionerna behöver inte vara särskilt avancerade, det enda som krävs av dig som lärare är att du kan bättre svenska än eleverna.

Nu åker jag till Karlstad för att gå på studentbal, vi hörs imorgon!

/Cecilia

Kommentarer

Populära inlägg