UKM - Ung Kultur Möts

Jag tycker att Sunne har ett bra klimat för att skapa mötesplatser och jag tänkte ägna det här inlägget till att skriva om en mötesplats för ungdomar som varit väldigt viktig för mig.

Nämligen UKM – ”Ung Kultur Möts” som är ett projekt som arrangeras varje år och som under högstadietiden var livsviktigt för mig.
Det gav mig något att göra, några av mina bästa vänner och en känsla av att jag faktiskt var bra på något, och många bra erfarenheter. 
Det lät oss kulturintresserade ungdomar mötas och ta ansvar och utveckla vår kreativitet
Jag tror att det som var bra med det var att vi fick förutsättningar: Lite pengar, stöd från en vuxen ledare och ett mål - att vi skulle sätta ihop en föreställning och en konstutställning, men i övrigt arbetade vi fritt.

Om jag inte när jag var 13 år blivit indragen i UKM vet jag inte vad som hänt, och jag vet att det inte bara var för mig det var det viktigaste som hände på hela året, vi var många som varje år längtade tills att det var dags att börja planera igen, och jag vet att det fortfarande är viktigt för många. 

Här är därför en liten vädjan till kommunen, snälla prioritera att hålla liv i UKM – det är den absolut viktigaste mötesplats jag sett, jag intygar att det är en fantastisk investering. 
Att vara kulturintresserad och ung kan annars lätt bli lite ensamt i en liten kommun.
/Cecilia Appelquist

En gammal bild från UKM Sunne 2012

Kommentarer

Populära inlägg