Från jord till bord är målet

Oftast går livet bara på, den ena händelsen utbyter nästa I ett jämnt och högt tempo, inte mycket tid lämnas till reflektion. Men ibland lyckas jag zooma ut och funderar då över det liv jag skapat mig.
I mitt liv finns ingen avgränsning mellan jobb och fritid, jobbet består av vad jag brinner för, det jag tidigare ägnade mig åt på min fritid har blivit mitt jobb...däremot är jag sällan “ledig” utan dagarna består av en ständig ström av händelser som kräver mitt gensvar. 

Gårdsöversikt
Vi har tusentals fruktträd och bärbuskar på tillväxt, 1000m2 grönsaksodling, två fjällkor och en kalv, 7 får, 4 bikupor, 330 värphöns (280 ägg om dagen), upp till 400 slaktkycklingar, 2 påfåglar, 15 ankor, 3 katter och en hund. 
Richards dotter, snart 5 år bor med oss under perioder. 
Mitt hem är min arbetsplats och vardagen delas med kursdeltagare och volontärer från hela världen
Under sommarhalvåret är vi ofta mellan 15 - 35 personer på gården, hittills är över 30 nationaliteter representerade. 
Köket i vårt egna hem är under 6 månader av året registrerat som livmedelslokal och används som storkök för tillagning av alla måltider som serveras på gården. 
Från jord till bord är målet, men det får ta några år innan all mat kommer ut egen jord med tanke på att det innebär över 10 000 portioner mat under sommarsäsongen! 

Clara och Cecilia tar sig en pratstund med värphönorna
Människorna som vistas på gården är här utifrån olika överenskommelser, vissa är här som del i kurser som Richard håller i, andra är här för arbetspraktik i utbyte mot erfarenhet, deltagande i kurser och så vidare. 
Alla, utifrån roterande arbetsgrupper, är inblandade i den dagliga driften av det hela, skötsel av djur och marker, grönsaksodlingar, planteringar, matlagning, byggandet av nya strukturer och utvecklandet av rutiner och produkter. 
I detta myller av människor, djurarter och jord uppstår en unik plattform för lärande och personlig utveckling som också är del av företagskonceptet och produkterna vi erbjuder vid sidan om ägg och kycklingkött (får, gris, bär, frukt, nötter och annat vi kan tänkas producera i framtiden), är frukterna av den ekologiska/sociala/ekonomiska design vid tillämpar, där vi skördar möten, nätverk, idéer, erfarenheter, kunskap och många fler oavsiktliga, otänkbara men mycket användbara biprodukter som uppstår ur livsmyllret. 

Skörd av mangold, potatis, rädisbaljor, lök och persilja
Självklart har vi också stor nytta av alla händer och fötter i gårdens manuella arbete. Många som kommer till gården blir fascinerade av hur mycket vi har hunnit på bara 1 år. Men att det blivit så här är dock inte en slumpartad soppa! 
Att rikta och fokusera all den välvilliga energin som finns inneboende i livsmyllret är en fråga om organisation och tydlighet.

Hur gården såg ut i april 2014, hur gården ser ut idag
Det viktigaste av allt är att veta vad man vill; I vårt fall har vi satt en tydlig riktning; 
Vårt primära mål är att med basen i ekosystemstödjande naturbruk bygga ett ekonomiskt bärkraftigt företag
Vårt sekundära mål är att stödja andra att göra det samma genom utbildning, kommunikation och transparens.

Prioriteringsordningen är för oss given; utan ekosystem finns det ingen bärkraftig ekonomi att tala om, utan ett ekonomiskt bärkraftigt exempel finns ingen praktisk tillämpning för det vi lär ut.

Vi jobbar sedan med och lära ut helhetsdesign som grundar sig i grundläggande principerna som kan återfinnas i friska naturliga ekosystem. Den designmetodik vi använder kallas permakulturdesign. 
Permakulturdesign kan tillämpas i alla sammanhang som består av levande varelser det vill säga människor, djur, växter, mikroorganismer. 
Det kan vara ett företag eller en organisation med många anställda/medlemmar och/eller produktionssystem grundat i naturbruk/djurhållning. 
Alla dessa sammanhang är komplexa till sin natur då ekologiska/sociala och ekonomiska aspekter är oskiljaktiga och svårkontrollerade. Samtidigt genomsyras dessa sammanhang av en gemensam och lika ostyrig lust och strävan till liv och inneboende hälsa. 

Fotini och Elin förbereder för torkning av mynta, anisisop och lavendel

Jag måste erkänna att det senaste året varit mycket intensivt, men oj vad jag har lärt mig mycket! 
Och det finns så mycket att glädjas åt; att se människor utvecklas och växa på den plats vi skapat, att få producera och leverera kvalitetsägg och kyckling till nöjda kunder, att se djuren och markerna frodas, att se träd växa och föreställa sig framtidens skörd, och få vara med och odla exempel på möjligheter till att försörja sig på landsbygden genom att göra något mycket meningsfullt. 
Nu när jag vart uppfylld med tacksamhet vill jag också passa på att tacka för all stöd och positiv energi vi blivit välkomnade med sedan vi flyttade till kommunen.
/Yohanna Amselem, Ridgedale Permaculture

Kommentarer

Populära inlägg