Should I stay or should I move back ``home´´ to England?

Hej
Den första tiden efter skilsmässan var svårt, jag var rätt isolerad i Torsby. Det är inte lätt att komma in i ett samhälle som utomstående. Jag och Oscar åkt hem till England en månad. Kollade upp jobb och boende. Fick tag i båda delar. Men Oscars pappa, han har lika mycket rätt att vara med sin son som jag?

Utsikt från min pappas fönster

Engelsk natur
























En annan engelska utsikt


















England var rörigt, stressigt och aldrig tyst. Så mycket hade ändrats på 5 år. Det är alltid kul att åka till England, men vill jag bor där igen? Sverige kändes så rent, lugnt och tryggt. Alltid så mycket vackert att se på.

Även idag kan jag bli lyrisk över att se en älg eller rådjur (senast förra helgen såg jag ett rådjur simmandes i en sjö, jag blev euforisk och kände mig så LYCKLIG) Alla dess faluröd målade hus, gamla gårdar och att inte förglömma den fantastisk naturen med oändliga skogar och sjöar.

Det blev Sverige förstås!!! England var bara en flygresa bort, kunde har varit mycket värre om jag hade bott i Australien!

Södra täppa














Tiden gick och jag hittade mitt drömhus...ett faluröd gammal gård från 1700-talet...och med vita knutar. Tak- och väggmålningar - det var som att gå tillbaks i tiden, och det var på landet, Södra Täppa i Hägerud. Då började mitt intresse för heminredning. Jag upplevde att jag plötsligt kunde inreda precis som jag vill - nu när jag ägde ett hem och inte hyrde.

Det var inte lätt att vara ensamstående med ett barn på landet, vedhuggning, snöskottning, alla resor på små vägar på vintern (hamnade i diket ett par gånger), så det var dax att tänka om.

Då kom mitt nästa projekt ut på marknaden GINGERBREAD HOUSE (pepparkakshuset). Efter köpet släppte jag loss ordentligt, Pepparkakshuset skulle målas förstås i pepparkaksfärg. Inte visste jag att Lilla huset skulle bli nästan en ikon i Sunne.

Gingerbread House - Pepparkakshuset













Jag har alltid varit lite fanatisk när det gäller loppis. Även som barn har vi som familj varit på många `Jumble sales´ så det finns nog i blodet!! Alltid så kul att hitta det som är lite udda att kunna dekorera hemmet med.

Jag kommer i håg när Oscar var bebis...Vi åkte med en annan mamma och hennes dotter, jämnårig med Oscar, till Stockholm på en jätteloppis."Jag pruttade och pruttade och fick det jättebilligt" berättade jag för min väninna många gånger. Det var inte förrän vi var på väg hem som hon rättade mig och sa "det heter faktiskt pruta, men jag ville inte säga till för det lät så gulligt" - ja ni!  Inte lätt med språket!

Ja, som sagt, jag har en riktig passion och detta är loppisfynd, både kläder och heminredning...och allt annat gott och blandat som fångar blicken Detta med kläder är roligt, känner mig alltid pigg och glad i starka färger, svart har jag nästan aldrig på mig, då blir jag deppig. Konstigt hur färg kan påverka en.

2005 träffade jag min nuvarande man Leif på Linna, då vände mitt liv totalt om en gång till!

/Fiona

Kommentarer

Populära inlägg