Joshua Tree, 43.3 grader hett och ganska många bin

Joshua Tree National Park
















Hej igen!!!
Tänkte att jag skulle avslöja ett av mina absoluta favoritställen, när jag känner att jag vill ha en mini-semester: Joshua Tree National Park, som ligger dryga två timmars körning från L.A. Det är helt perfekt om man gillar att campa, klättra i berg, hika, kolla på stjärnorna eller bara bli begeistrad av naturen.

Har jag vänner eller familj på besök så försöker jag hinna med en resa dit och till Palm Springs som ligger en halvtimme söder om Joshua Tree.

Vi var där senast när Daniel’s syster och systerdotter var här och hälsade på i somras. Jag kanske ska passa på att varna att det blir väldigt varmt eller rättare sagt hett på sommaren. Det var 43.3 grader (110 F) när vi var där.  Då gäller det att dricka mycket vatten och inte vara ute för länge i solen.  Vi låg mestadels vid poolen på dagarna och när vi var inne i nationalparken så fick vi gå ut i typ 20 minuters omgångar och sen tillbaka in i bilen med AC på för att inte helt få solsting!

På tal om sting... Vi tänkte grilla inne i parken en kväll och råkade på en hel svärm med bin som omgav oss och sen även bilen efter att vi tagit skydd i den. De stackars getingarna var så törstiga
att de gav sig på allt som hade minsta droppe med fukt på sig. Inklusive våra armar och ben och fukt från radiatorn på bilen. Turligt nog blev ingen stungen. Läste sedan att de var tvungna att stänga delar av parken på grund av alla bin.

- Jodå, jag ställde allt ut en tallrik med vatten till dem, djurvän som jag är.. :)















29 Palms Inn är ett hotell med små adobe-stugor* och som ligger vid en naturlig oas.

/Helena


(*Adobe är ett byggnadsmaterial gjort av lera, sand och vatten - jämför tegel. Halm eller gräs  används som bindemedel. Materialet fungerar bra i varma klimat eftersom adobe kan absorbera fukten i atmosfären. Vanligt i klimat som i sydvästra USA och Sydamerika.)




Kommentarer

Populära inlägg