Om svunna tider och fina vyer

Som jag nämnt tidigare så vurmar jag för svunna tider och fina vyer – vad menar jag med det då? Redan på mellanstadiet så intresserade jag mig för historia, händelser från förr intresserade mig, jag var särskilt intresserad av Titanic minns jag! Historia var ett favoritämne i skolan, även senare … Att jag fått besöka historiska platser känns stort, man kan känna av historiens vingslag! Jag tänker på platser som Colosseum i Rom, Auschwitz och Warszawagettot i Polen, men även att se gamla bilder från Sunne är spännande, och programmet ”Historieätarna” på Svt! Det är nutidshistoria jag är mest intresserad av! Jag brukar kalla mig själv historienörd!

Vacker gata med gamla stenhus

Men svunna tider betyder också för mig att göra loppis- och vintagefynd, det har ju blivit en del av den varan för mig genom åren, det är saker som värmer mitt hjärta och som gör att man blir nyfiken på historian bakom prylen. Mina antika boxningshandskar till exempel, vem har nött lädret på dem? Eller en konstig trästaty som kom från ett dödsbo där personen som bodde där jobbat med att göra historiska utgrävningar utomlands. Eller vem är den där Anders G. Engblom vars Amerikakoffert nu har hamnat i vårt vardagsrum? Ni hör ju vad jag har att grunna på om dagarna. :-)


Ett rum från svunna tider ...?

Jag tycker att det är fint att se tillbaka på svunna tider, dels för att se hur långt vi kommit i utvecklingen men också för att bevara och vårda minnet av det som var … När det ska åkas på semester så väljer jag inte helst den moderna storstaden med höga skyskrapor och futuristiska byggnader – nej, då trivs jag hellre där det är lite ruffigt och ”gammalt” men gärna blandat med lite nytt, lite mer spännande så … Ett exempel på en sådan stad är Krakow i Polen, där jag varit två gånger men kan tänka mig fler resor dit. Där är staden helt bevarad, trots världskrig, varpå det är många gamla mysiga byggnader och historia att utforska.

Min familj och mina vänner har ju lyckats snappa upp vad jag gillar också; ”Jag var in i en gammal affär/loppis och tänkte att här skulle Frida varit med!” – detta hör jag ofta. ;-)

Fina vyer ja – ja de stöter jag på dagligdags! Det kan vara alltifrån en vacker morgon, en fin blomrabatt till att se solens sista strålar över Kvarngatan (som är min favoritgata i Sunne) när man kommer ut från gymmet. Sådana där ögonblick och vyer som jag alltid försöker stanna till vid och njuta av – och ibland lyckas jag fånga det med kameran!
/Frida

Promenad med paraply genom en lövträdsallé

Stenhusfasader

En liten människa på skogspromenad


Vackra trähus vid kullerstensgata

Kommentarer

Populära inlägg