Om träning

I detta blogginlägg tänkte jag skriva om min träningshistoria och vad jag tränar nu.

En stark Frida!

Som jag skrivit om tidigare så är jag mer eller mindre uppväxt med träning. Som riktigt liten så var jag med när min mamma hade barngympa i Åmbergs gymnastiksal. Sedan hängde vi på henne när det var träning i Sunne Kraftsports lokaler på den tiden när det var modernt med gympadräkt med stringen utanpå (!) och vi har även vattengympat på Spa med mamma som instruktör.

Som jag nämnde i mitt första inlägg så startade vi upp Hälsokällan när jag var i de yngre tonåren och där startade väl min träningsresa på riktigt. Jag började intressera mig för gym, styrketräning och spinning. Ja hela familjen intresserade sig mycket för det och jag kan fortfarande se hur lillebror Oscar på 7 år smyger ner i gymmet och kör lite chins. Efter ett tag fick jag bland annat leda spinningpassen själv och det var väldigt roligt att välja musiken själv och pusha på de som var med! 

Armhävning med en hand!

Sedan flyttade jag ju och fick ägna mig åt egen träning ett par år och testade på både det ena och det andra. Man får pröva sig fram och se vad man gillar helt enkelt! För cirka 2 år sedan kom det där suget tillbaka att få leda pass och peppa andra att ge järnet. Så passande att då Jenny från Sunne Gymnastikförening ringer mig och undrar om jag skulle vilja leda pass för dem! Jag tackade ja och sedan dess har jag lett pass några gånger i månaden. Mina pass har gått under namnet ”Boot Camp” då jag själv gillar de enkla, militäriska och tuffa passen med mycket styrka. Detta har varit ett uppskattat pass bland deltagarna. Denna hösttermin så varierar jag lite mellan det och lite mer ”crossfitinspirerat” med stationsövningar. Det är fortfarande jätteroligt, kom dit och pröva tycker jag!

För egen del så var jag i mitt livs form innan jag blev gravid med mitt andra barn och inser att jag inte vill/kan lägga de timmarna på träning idag som jag gjorde då. Jag försöker köra tidseffektiva pass några gånger i veckan och visst ska man inte förkasta vardagsmotionen – den bästa träningen är ju den som blir av! 

Gravidmage i träningskläder

Som jag brukar säga till deltagarna när det känns tungt och de vill ge upp – ”När det känns som om ni är helt slut så har ni fortfarande 20 % kvar att ge – pannben nu!!!” Man måste utmana sig i träningen annars kommer man inte vidare …

Frida träningsinstruktör

Jag har aldrig tränat för att bli smal utan hellre velat bygga upp en stark och hållbar kropp som ska orka med mycket, man har bara en kropp och den ska man vara snäll emot! Särskilt tacksam är jag efter att ha burit två barn …

I skrivande stund har jag hakat på ett ”riktigt Boot Camp” med Bonnie Miller, utomhusträning två dagar i veckan i 6 veckor framöver i Sunne med omnejd. Det är jobbigt, tufft, lerigt och blött men framförallt så kul! 

Alla som har tränat kan ju skriva under på att de där endorfinerna man får är underbara! Hitta det du tycker är roligast att träna och kör på det, då är ju chansen större att du håller igång med träningen, det finns så mycket därute och det är aldrig försent att börja träna!
/Frida

Kommentarer

Populära inlägg