Planer och drömmar inför framtiden

Hola!
Här kommer det sista inlägget från mig och Barcelona. I det här inlägget tänkte jag knyta ihop säcken med att berätta lite om de planer och drömmar jag har för framtiden.

Till att börja med ska jag gå klart den utbytestermin jag påbörjat här i Barcelona. Jag ska självklart flyga hem och fira jul i Sunne så sen blir det en kort vända till med tentor och tentaplugg eftersom alla tentor ligger efter jul i januari.
     
Här är jag framför den bulldogg som är MACK trucks logo. Statyn står utanför Mack World headquarter i Greensboro och den stabila bulldoggen symboliserar kraften och kvalitén i de lastbilar som rullar ut från Mack-fabriken.

Efter Barcelona börjar jag så min SISTA TERMIN på Chalmers och ingenjörsprogrammet. Sista terminen kommer att innebära ett examensarbete på heltid. Som ingenjörsstudent gör man oftast sitt examensarbete som ett forskningsprojekt på ett företag. Det blir som en slags fältstudie där man samtidigt hjälper företaget med något de vill ha undersökt.

Jag och min x-jobbspartner har redan börjat söka efter företag med lämpliga jobb utannonserad och vi har även haft några lyckade intervjuer så det känns som att vi är på god väg. Det är ganska viktigt var man skriver sitt x-jobb eftersom många får sina första jobb där, så vi kommer att välja med omsorg!

Sedan någon gång i juni nästa år kommer jag äntligen att kunna ansöka om min examen, det kommer att kännas underbart! Jag är riktigt taggad på att få starta min karriär och komma ut och jobba på riktigt efter mina fem år på universitet.

Att plugga vidare efter gymnasiet var alltid en självklarhet för mig, det fanns aldrig någon tvekan. Men att det skulle vara så kul och givande hade jag ingen aning om. Att flytta till en ny stad, lära känna nya människor och börja en helt ny bana i sitt liv är det bästa jag gjort. Jag kommer snart att sluta skolan nu med en känsla av att alla dörrar står öppna och att jag valde rätt yrke är jag övertygad om.

Mycket har gått väldigt bra för mig under de här åren men jag har också kämpat ganska hårt. Om jag ska välja ut ett par saker som är viktiga för mig så är det första mitt självförtroende som aldrig varit dåligt men som vuxit mycket de senaste åren. Det andra tror jag är den glädje jag känner för det jag gör, även det är något som vuxit fram. Tyvärr är ju varken självförtroende eller glädje för ett arbete något man bara kan välja att ha och jag tror jag även haft en gnutta tur som hittat så rätt från början.

Att skilja sig själv från mängden är viktigt på dagens arbetsmarknad och i min bransch. Till exempel kan att vara tjej och att vara värmlänning vara så ovanligt att det kan få en rekryterare att få upp ögonen för mig så man ska inte vara rädd för att göra något bara för att man inte är som alla andra.

Till sist vill jag säga att är det någon som läser det här som tvekar det minsta på att börja universitetet gör inte det! Plugga vidare, är det inte kul kan man ju alltid hoppa av. Och av min erfarenhet att döma kommer det att vara kul så länge det är något som känns meningsfullt och ger framtidstro.

Så det var allt för mig för den här gången. Hoppas ni fått lite underhållning av att läsa min blogg och kanske träffas vi på Teatertorget till jul!
Hasta luego!/Julia

Kommentarer

Populära inlägg