You only ERASMUS once

Hej!
Idag (= i fredags) bjuder Barcelona på väldigt höstligt väder, det är grått och (förhållandevis) kallt. I torsdagens inlägg fick ni lite tips om saker att göra i Barcelona om man är här på semester. I dagens inlägg tänkte jag berätta lite mer om vardagen här och vad man kan vänta sig om man väljer att bosätta sig här en period.

Här är ännu ett hus av Kataloniens favoritarkitekt
Gaudi. Det här huset kan man hitta i Park Guell.






















När jag flyttade hit i början på september hade jag bara varit här en gång förut, förra sommaren. Jag och två av mina kompisar i klassen pratade om att åka på en utbytestermin tillsammans redan förra hösten och vi sökte Barcelona inte bara för värmen utan även för att Chalmers hade många platser på universitetet här och våra chanser att få åka tillsammans ökade då.

Jag kan inte säga säkert, men jag tror de flesta universitet i Sverige har utbytesprogram med skolor runt om i Europa och världen. Oftast finns det så många platser så vill man läsa en del av sin utbildning utomlands är det inga problem att få en plats. Att ta en utbytestermin medans man pluggar är något jag rekommenderar starkt både för cv:t och den personliga utvecklingen.

Det programmet jag åker med heter ERASMUS och är det största programmet för utbytesstudier i Europa och är sponsrat av EU. Genom Erasmus får man extra bidrag som ska täcka en stor del av levnadskostnaderna varje månad och även ett stipendium till språkkurs.

I Barcelona har vi hört att det ska finnas över 2000 Erasmusstudenter och de flesta av våra nya vänner är här med just Erasmus. Innan vi åkte hit visste vi inte så mycket om Erasmus, men vi har nu förstått att ute i Europa är Erasmus en väldigt stor grej. De flesta andra européer tar stor prestige i att få åka på ett Erasmusutbyte och de ser det som ett tillfälle att uppleva Europa och träffa nya människor. I Barcelona anordnas nästan varje dag speciella fester för Erasmusstudenter och ett välkänt uttryck här är You Only Erasmus Once och uppmanar till att ta tillvara på utbytet och ha så kul som möjligt.

Jag och mina ”sambos” Per och Johan har dock valt en lite lugnare livsstil än många andra Erasmusstudenter. Vi hittade tidigt en skön grupp med människor att umgås med, studenter från Finland, Holland, Belgien och Tyskland. Vi har varit på en helgtripp tillsammans och har en resa till Marocko inplanerad. Annars umgås vi på restauranger, mysiga vinbarer eller på stranden och har väldigt trevligt tillsammans.


Här är jag och min belgiska kompis Laurence
på utflykt i bergen där vi fann två sköldpaddor!






















Eftersom jag går sista året på min utbildning har jag mestadels valbara kurser och kunde välja ganska fritt från kursutbudet som skolan här erbjöd. Jag läste spanska under högstadiet och har länge drömt om att få förbättra min spanska så en fjärdedel av poängen jag läser den här hösten kommer från spanskastudierna. Spanskan är verkligen jätterolig och det känns som att det går fort framåt när man dagligen matas med spanska uttryck. Idag på gymmet hade jag en gyminstruktör som pratade nästan hela passet och jag förstod nästan allt. Det blir på det sättet dubbel träning för mig när jag går dit och det är väldigt motiverande!

I Barcelona kommer man fortfarande ihåg den succé
som OS -92 innebar.  Som svensk kan man för alltid
komma ihåg den succé JO Waldner gjorde när han
tog guld om man besöker OS-centret på Montjuic.

















Nu har vi har ganska mycket plugg att göra och därför känns det bra att det börjat bli lite kallare, man fick inte så mycket gjort när stranden lockade allt för mycket. Vi börjar också komma in i ordentliga rutiner här vilket känns skönt för mig som gillar sånt. Tiden går dock väldigt fort och en sak som är kul med att bo i Barcelona är att man blir väldigt populär! Vi har redan haft flera besök och ända in i december är de flesta dagarna i vår besökskalender uppbokade av diverse familj och vänner.

Jag följde inte med mamma och pappa till Frankrike idag (= i fredags), men ikväll ska jag och mina vänner träffas på en vinbar och göra upp planer för helgen. Kanske bestämmer vi oss ändå för att åka på en roadtrip längs kusten norrut och se hur de har det på den franska sidan.

Hasta lunes!
/Julia

Ps. såg förresten att det blivit ett fel i förra inlägget där det stod att jag bott här i 5 månader och inte 1,5 som det egentligen skulle ha stått! Så kan det gå ibland! Ds.

Kommentarer

Populära inlägg