Låt oss vara rädda om varandra och demokratin

Min fru Sara och hela familjen värdesätter jag högt.

















Hej
I sista inlägget vill jag bara passa på att tacka mitt nya land Sverige som har gett mig alla möjligheter. Att leva i en demokrati och att se sin framtid utvecklas är inte en självklar rättighet för många människor i världen. Låt oss inte ta detta för givet. Låt oss vara rädda om varandra och demokratin.































Idag så jobbar jag som samordnare på ett HVB-hem i grannkommunen Torsby. En utmaning jag tagit på mig efter att ha jobbat med ensamkommande ungdomar i sex år lite drygt. Jag vill passa på att tacka alla handledare, människor som jobbar och hjälper till med ensamkommande ungdomar. Handledare som gör ett exceptionellt jobb. Man står ut, håller om och håller i ungdomar som är i ett främmande land med många frågeställningar.

Här kommer en dikt som avslut på det hela. Ta hand om er och tack för att jag fick skriva på Sunnebloggen.

Fågeln väljer flykten. Vi valde den icke.
Flykten valde oss. Därför är vi här.
Ni som ej blev valda - men ändå frihet äger,
hjälp oss att bära den tunga flykt vi bär!

Bojan väljer foten. Vi valde att vandra.
Natten var barmhärtig. Nu är vi här.
Ni är för många, kanske den trygge frie säger.
Kan vi bli för många som vet vad frihet är?

Ingen väljer nöden. Vi valde den icke.
Den valde oss på vägen. Nu är vi här.
Ni som ej blev valda! Vi vet vad frihet väger.
Hjälp oss att bära den frihet som vi bär!

/Stig Dagerman.

Ett albanskt ordspråk låter såhär:
”Det är aldrig försent att leva en lycklig barndom.”

/Med vänlig hälsning Ardhon Bujupi



Kommentarer

Populära inlägg