Leva det perfekta livet

Inredningsmagasinvardagsrum.
Perfekta barnfrisyrer med lagom rufs.
Äta rätt.
Träna lagom mycket, helst lite för mycket.
Göra karriär.
Vara en perfekt partner.

Det är mycket man ska hinna med nu för tiden.
Och här sitter jag då – med smulor av hårt bröd på t-T-shirten, ena handen på datorn och den andra på vår 8-veckors som inte vill komma till ro om han inte blir vaggad, och känner mig fullkomligt otillräcklig. Jag förstår inte var i livet jag ska få in alla de där andra fyrtioelva sakerna? Det kändes som en stretch att få till osten på mackan nyss. Och det eventuella lugn vi får efter att den stora somnat och den lilla möjligen lugnat sig en aning inför kvällen går åt till att glo på På spåret eller läsa ikapp nyheterna.
Det finns ingen plats för romantik eller självförverkligande när vardagen bokstavligen står och skriker en i öronen sexton timmar om dygnet.

Jag tror – eller jag hoppas – att vår vardag inte är unik. Samtidigt matas vi konstant via instagram av någon perfekt skandinavisk återhållsamhet och vitgrå kritade väggar, hemstickade tröjor åt barnen och yoga på morgonen klockan fem. Det vill man ju ha, man borde ju vara sådan där. Vara delaktig i förskolans läroplan och miljöarbete, laga hemlagat till lunch, springa halvmilen till kvällen. Men jag orkar inte. Jag är bara så fruktansvärt trött hela tiden.

Man kan ju fråga sig hur alla andra hinner och orkar allt det där? Eller handlar det om att de är väldigt, väldigt duktiga på att ta bilder i rätt vinkel med sina mobiltelefoner så att golvet ser extra rent och snyggt ut?

Nej. Här hemma regerar robotdammsugare modell billig, pizza hör till veckorutinen, och det köps nya underkläder eftersom tvätten blir liggande för länge.
Ingen katastrof kan man tycka men jag har hittills inte sett många sådana reportage i Elle Interiör.

Vi kanske ses en dag igen Charlotta, när barnen vuxit och tiden tillåter. Till dess får du hålla till godo med en halvtjock, blek och trött småbarnsfarsa som oftast är så seg i huvudet att han drar först på fyra poäng.
/ Charlotta och Pontus Weinar


Kommentarer

Populära inlägg