Livet, huset och rally

Vi såg huset på bild. Dåliga foton tagna med mobilkamera en midvinterkväll. Mörkt, murrigt, och nästan helt omöjligt att urskilja något utöver att det såg torrt, mysigt och lugnt ut. Och terrassen sedan – vilken lyx. Det är vår terrass du ser vid vattnet till höger när du kör över sundet och korsar järnvägsspåret på väg ut ur Sunne mot kyrkan och Brårud. Den med massor av julbelysning som vi fortfarande inte orkat plocka ner eftersom det är så mycket tråkigare än att sätta upp den.

Jag heter Pontus, och flyttade till Sunne tillsammans med min fru Charlotta och vår dotter Ingrid i februari 2016. Vi flyttade in i det lilla huset med den stora terrassen mitt i vintern, men njöt några månader senare av en fantastisk sommar med båtplats vid huset, massor av egna tomater och chilisorter och en liten plätt gräsmatta som förstås klipptes alldeles för sällan.
Charlotta är född och uppvuxen i krokarna, men vi träffades i Göteborg där vi också spenderat de senaste 10-15 åren båda två – först på varsitt håll, därefter tillsammans. När vi flyttade hit lämnade vi en härligt trerummare mitt i Haga i Göteborg, med krypavstånd till 100 ölsorter per bar, fräcka restauranger med takeaway-lådor och dyra lattemuggar. Vi ersatte lägenheten i Haga Göteborg med huset på Haga i Sunne och har än så länge inte ångrat oss en gnutta.

Jag spenderade de senaste åren i Göteborg med att läsa till läkare på Sahlgrenska Akademin. När jag var färdig med min examen stod jag liksom mina kurskamrater i valet och kvalet – köa i månader eller år för att få plats som AT-läkare på de stora universitetssjukhusen, eller flytta till landsorten och ett mindre sjukhus för att fortsätta karriären där. För min del var valet inte svårt, och det föll på Torsby sjukhus. Sedan mars 2016 jobbar jag som läkare i Torsby och trivs fruktansvärt bra med det. Jag har förmånen att träffa både spädbarn och gamla, relativt friska och allvarligt sjuka, på ett sätt jag aldrig hade fått möjlighet till i storstaden. Det skrivs mycket i tidningar och media generellt om bristen på vårdplatser och långa väntetider, och jag tycker det är viktigt för en värmlänning i de norra delarna att veta att vi har jämförelsevis korta väntetider här hos oss. Detta trots att det finns stora begränsningar i tillgången på tider hos primärvården.

Det tilltalar mig också att kunna vara en del i det lokala. Jag gjorde en sommar som sjukvårdsansvarig på Vattenlandet i Sunne under min studietid och hälsar fortfarande på några av er besökare och kollegor från den sommaren när jag går en promenad på Sunne, trots att det var flera år sedan nu. Det gläder mig. Min tanke är att fortsätta bidra på frivillig basis när det finns sådant behov – må det vara föreningsverksamhet med idrott eller andra arrangemang. Det känns som en stor förmån att få vara delaktig i Sunnes fritidsliv.

Helgen som gick var det rallytävling i Värmland, och jag och ett gäng kollegor var på plats som medicinskt stöd om olyckan är framme. FIA – säkerhetsansvariga för bl.a. World Rally Championship – har en rigorös uppgift när det gäller säkerheten för både förare och publik. Utöver centrala funktioner som medicinskt ansvarig läkare och stödpersonal på serviceplatsen finns givetvis akutbilar på plats på samtliga sträckor under rallyt.
På flera platser i skogen står MIC-bil tillsammans med ambulans redo att dra iväg för att hjälpa förare eller publik som råkat illa ut. MIC är en medicinsk insatsbil som bemannas av två brandmän och en läkare, utrustad med rallydäck och en uppsjö av akutmedicinska hjälpmedel som kan göra skillnad mellan liv och död om det verkligen går åt skogen i skogen. Jag spenderade lördagen i MIC 6 tillsammans med brandmännen Jan och Anders från räddningstjänsten i Karlstad vid starten av Vargåsen. Vi hade en lugn dag med fint men kyligt väder och utan några akuta insatser – en perfekt dag i skogen helt enkelt. Ett stort tack till alla er funktionärer som såg till att publiken hade en fin och säker dag, och till alla er i publiken som gör rallyt till vad det är.

Vi återkommer med fler inlägg de närmaste två veckorna, och är jätteglada över erbjudandet att dela med oss av vår tillvaro här på Sunnebloggen. På återhörande!/Pontus och Charlotta Weinar

En fruktansvärt tidig frukost inför en dag i skogen.

MIC 6, ambulans och radiosambandsbil vid starten av SS11/14 Vargåsen.

Dagens utsikt över starten.


En kort paus med lägereld och energipåfyll.

Kryddig gulasch värmer fint inifrån.

Kommentarer

Populära inlägg