torsdag 16 mars 2017

Svensk Luftambulans en tillbakablick

Sen hösten 2014 har vi haft en ambulanshelikopter i Värmland

Innan du får hänga med mig in i vår vardag vill jag ge dig en liten snabbversion om vilka vi är och hur vi kom till.

Sen hösten 2014 har ambulanshelikoptern varit igång. Tiden går fort märker jag samtidigt som jag sitter här och skriver. I år fyller vi tre år! Mycket har hänt sen dess och utvecklingen går ständigt framåt. Karlstadbasen består operativt av sex HCM:er, sju piloter och tre tekniker som alla jobbar heltid samt våra tolv läkare som varvar sin tjänst på helikoptern med operations- och intensivvårdsavdelningen inne på Centralsjukhuset i Karlstad.

Vår helikoptertyp är en H145 (Airbus helicopter) med marschfart på 125 kts. Förutom vår helikopter så har vi även en intensivvårdsutrustad akutbil som vi använder om exempelvis vädret är så dåligt att det inte går att flyga.

Under år 2016 hade vi cirka 2000 larm.

Besättning ombord under utryckning består av en HCM, en pilot och en läkare. Våra piloter har många års erfarenhet från både försvaret, ambulanssjukvård och räddningshelikopter och våra läkare är specialister och överläkare inom anestesi och intensivvård.

Titeln HCM står för Hems (Helicopter Emergency Medical Service) Crew Member. Titeln har funnits sen lång tid tillbaka, men vilken utbildning en HCM har kan skilja sig från var i Sverige eller världen du befinner dig. I Norge tillexempel heter HCM:en räddningsman.

HCM hos oss innebär att du är sjuksköterska, med minst specialistexamen inom ambulanssjukvård, intensivvård eller anestesi. Du har en gedigen flygoperativutbildning samt en mångårig erfarenhet av att jobba prehospitalt, det vill säga att vi är vana att jobba utanför sjukhusmiljö.

Mitt jobb som HCM är bland annat att svara för säkerheten runt och i helikoptern innan start och landning, navigera, samverka med piloten gällande flygtekniska procedurer, kommunicera med övrig räddningspersonal och SOS, planera och strukturera uppdraget tillsammans med hela besättningen och samverka med läkaren i omhändertagandet av patienten. Man kan säga att jag är lite överallt. Under flygningen är jag pilotens bästa kompis och på marken är jag läkarens bästa kompis. Min plats inne i helikoptern är vänster sits fram i cockpit. Piloten sitter på höger sida och läkaren bak i kabinen hos patienten.

Nu backar jag bandet till sommaren 2014, den där första tiden på nya arbetsplatsen. Den tiden känns som en evighet sen nu men minns den samtidigt som det skulle vara igår. Våra dagar bestod i princip enbart av plugg! Massor av plugg! Extremt mycket plugg! Navigation, meteorologi och teknik bland annat. Vi kastades in i en värld av tekniska system, färdplaneringsmodeller, massa och balansräkning, prestanda och mycket mer. Ibland dunkades huvudet hårt ner i bordet när läraren undrade om man verkligen inte kommer ihåg just det där från fysiklektionerna i skolan … Och det krävdes nästan blod, svett och tårar innan vi kom utbakade på andra sidan med godkända resultat och kunde få börja njuta av vårt nya ”kontor” med luft under rotorbladen.

Grundutbildningsmaterial för en HCM


Solnedgång över Karlstad Flygplats

Hanna överlycklig att få två timmars spaktid med instruktör

Hela den här ambulanshelikopterhistorien blev verklighet då Värmland och Dalarna tillsammans bildade ett så kallat kommunalförbund, där landstingen själva driver och äger sin verksamhet. Genom detta kan man ha ett gemensamt flygtillstånd och administration samt möjlighet för landsting att ansluta sig till. 2015 blev Västra Götaland medlemmar och Uppsala är nu på väg in i verksamheten.

Den medicinska kompetensen

Tanken är att vi ska vara en förstärkning av den akuta vården där vi kan påbörja intensivvård direkt på skadeplats med hög medicinsk kompetens och att flyga till just den vårdnivå som är bäst för patienten. Svensk Luftambulans är också med och driver MedSLA, vilket är min och alla mina kollegors medicinska utbildningsplattform. Här bedrivs forskning, utveckling och utbildning för att vi ska bli så bra vi bara kan och den vård vi bedriver ska sträva mot internationell toppkvalitet.

Hanna med kollegor; daglig övning på basen

Uppvisningsövning utanför Karlstad CCC

Värmland ingår i ett avtal om gränslös utkallelse tillsammans med angränsande län i Sverige och Norge vilket gör att Värmland faktiskt ingår i ett stort nätverk av ambulanshelikoptrar. Exempel på flygtider från Karlstad mot norra Värmland:
Sunne 10 min
Torsby 20 min
Höljes 42 min

Vill du läsa mer om oss så kan jag tipsa om www.svenskluftambulans.com

Nästa gång vi ses kliver vi rätt in i vår vardag. Du får följa med mig och hela besättningen en dag på jobbet.
/Kram Hanna

Ambulanshelikoptern i mörkerflygning

Inga kommentarer: