Träning för att öka överlevnadschansen


Hanna inför träning under vattenytan

Helicopter Underwater Escape Training

En av de kurser vi har som krav att gå är HUET (Helicopter Underwater Escape Training). Det är en sådan där kurs man åker till med skräckblandad förtjusning.

Vi sänks ner under vattenytan, flippas runt, hänger upp och ner och ska ta oss ut.  Allt är kolsvart under ytan när vi har våra hjälmar med svart visir på oss. Det gäller att hitta sina referenspunkter, ha koll på exakt var allt är placerat och hur jag tar mig ut. Desorienteringen är ett faktum och varje gång jag dyker upp på ytan blir jag lika förvånad att det var just den sidan jag dök upp på trots att jag sitter på samma sits varje gång.

Man blir ödmjuk inför övningen och det är bra att den träningen finns. Utan den är det tveksamt om vi skulle överleva en sådan situation.

Träningshelikoptern sänks ner under vattenytan


All denna träning för att öka överlevnadschansen vid eventuell nödlandning i vatten


Crew/Company Resource Management

Förutom HUET så finns det andra utbildningar vi går, bland annat CRM (Crew/Company Resource Management). Det är den utbildningen vi har idag, denna vecka.

CRM innebär hur vi på bästa sätt använder oss som individer och systemen för att uppnå säkrast möjliga och mest effektiva resultat. Flygsäkerheten är bland det viktigaste vi jobbar med och vi diskuterar faktorer som påverkar oss som exempelvis trötthet, stress, kommunikation, ledarskap, att göra fel och företagskultur. Det är fantastiskt att vi får chansen att sitta ner och ventilera tillsammans med ledningen över vad som fungerar, inte fungerar och hur vi vill att det ska vara.

Att ha en bra företagskultur där alla trivs och vågar säga sin mening är viktigt. Och det kanske är det som är avgörande för att vi inte hamnar i vattnet och behöver använda våra färdigheter i HUET.

Flygsäkerheten är bland det viktigaste i jobbet

Med detta något kortare inlägg vill jag önska dig en fin dag och så hoppas jag du hittar hit imorgon också. Min sista dag på Sunnebloggen
/Kram Hanna

Kommentarer

Populära inlägg