Vinbärsbubbel och gurkinläggning

Okej, det är inte Mandelmans gård precis. Men det är mitt, bara mitt och jag älskar det, mitt lilla paradis i de värmländska skogarna. Jag odlar bara det vi gör av med fram till året därpå. Ingen torgförsäljning här inte och ingen gårdsbutik heller och skall jag vara riktigt ärlig står den inte på min önskelista, ännu … Däremot hade jag velat ha några höns, men när jag sa det till prinsen slog han bakut. ” … och var hade du tänkt ha dom när vi är ute med husvagnen”. Så nu får grannen stå för vår äggförsörjning …

Kristina bland vinbärsbuskarna

Helt djurfritt är det dock inte här på gården. Förutom Olga har vi trädgården full av ekorrar. Rekordet är sju stycken på samma gång. Men när sommaren nalkades stängdes alla restaurangerna till deras stora förtret. Säcken med solrosfrön placerades på logen. Självklart letade dom reda på den och efter någon vecka var den tom.

Sedan har vi lånefår för att hålla landskapet öppet, men i år har vi gjort en paus. Det måste vara växelbruk även när det gäller djur på bete. Så i år fick Frank och hans harem vara hos grannen. Dock längtade fåren efter godsakerna jag slängde till dom, så rackarna smet hit, länsade mitt grönsaksland och drog iväg med min vinbärsbuske. Ajabaja, men tack och lov för en granne som såg till att mitt behov täcktes. Nu kunde jag göra nyheten för i år, Vinbärsbubbel

500 g röda vinbär sköljs noga, hälls i en hink och krossas
tillsätt 2 liter kallt vatten
1 ½ dl socker
¾ msk vitvinsvinäger

Rör om tills sockret smält, täck väl och låt stå svalt i ett dygn.
Sila bärmassan genom silduk och häll sedan upp drycken i rengjorda flaskor med patentkork.
Fyll inte ända upp då det bildas tryck i flaskorna.
Låt flaskorna stå svalt i 3-4 dagar och lufta dom ett par gånger per dag.
Kommer inte jäsningen igång, ställ då flaskorna i rumstemperatur.

Efter några veckor är drycken klar. Hur den smakar, noll koll, kanske är den god eller också jätteäcklig, men det gäller att testa lite nytt och det lät spännande …

Kanske bäst att nämna att på receptet jag hittade stod det en varningstext. Inte angående alkoholstyrka utan att flaskorna skulle förvaras i hink med tättslutande lock på grund av explosionsrisken. Men jag är modig, och ännu har dom inte exploderat.

Odling både i och utanför växthuset

Det är inte bara inne i växthuset som jag odlar, utan även utanför i en helt fantastisk odlingslåda som Byggare Bob färdigställde i samband med att han byggde ihop den tidigare altanen och växthuset.

Nu kan jag trippa torrskodd och hämta de mycket närodlade delikatesserna. Om det inte regnar vill säga, men jag har ju mitt prickiga paraply.

Nästa vår får han bygga ett gäng till, tack för det …

När jag ser mina Västeråsgurkplantor frodas i denna nya miljö sjunger mitt hjärta av glädje. Jag tänker på mitt slit tidigare år där tio plantor inte producerade lika mycket som en planta idag. Nu skall dessa skönheter läggas in.

Västeråsgurkor för inläggning

Och ni skall få ta del av världens absolut godaste recept på gurkinläggning.
Klara färdiga gå …

2 kg skivad gurka
1 påse gula senapsfrön
krondill
några svarta vinbärsblad

Varva i en rengjord burk och häll sedan över den heta lagen som består av

1 l vatten
9 dl strösocker
3 dl ättikssprit
4 msk salt

Sätt på locket på en gång och skruva till ordentligt, förvara svalt. Hur länge dom håller; Ingen aning för dom räcker precis ett år i det här huset.

Självklart kokar jag både mos och sylt. Äpplen finns det hur mycket som helst i år, och trädet som bär mest frukt är en vildapel som vaknade till ur sin törnrosasömn när vi röjde på andra sidan vägen. Helt plötsligt fick den sol och ljus och då började det hända saker. Sämre är det med mina övriga bärbuskar. Tror inte att varken de amerikanska blåbären eller björnbären hinner mogna innan gubben Frost anländer och havtornen lämnar ifrån sig cirka fem bär. Inte mycket att koka, blir direkt i munnen tillika plommonträdets enda plommon …

Nu skall ni inte tro att präktighetens lampa lyser över mig hela tiden, fel, fel, fel … Även jag har laster och till dem återkommer vi till i mitt sista inlägg.

Tills dess

Puss och kram
/Kristina

Kommentarer

Populära inlägg