"Jag trivs i barns och ungas sällskap"

Det var kul att förra veckan få besöka studenterna på Brobygrafiska YH och berätta om mitt arbete som illustratör, men också om tidningsproduktion, färghantering med mera. Att få ge studenterna en “lekfull” uppgift, ett uppslag för barn om vetenskap och spännande fakta med tillhörande pyssel. Och idag gör jag paper mache-figurer och fotar och skriver instruktioner på hur man kan göra sin helt egna julkrubba. Sen ska det göras instruktioner till hur man syr en hjärtformad vetekudde att ge bort i julklapp. Detta ska bli material till julnumret av barntidningen just de’.


Julpyssel till barntidningen just de’. Paper mache-figurer till
julkrubban klar för att dekoreras


















Jag har ett varierande arbete och förutom att vara medicinsk illustratör har jag också i 10 år varit AD och formgivare för en damtidning som heter JUNIA och för barntidningen just de’. Tiden går fort när man har roligt på jobbet :) Mitt arbete som formgivare utgör ca 40% av min arbetstid, men i somras övertog vi fyra i redaktionen hela ägarskapet och driften av barntidningen så nu ingår även marknadsföring, bokföring och allt annat som ska till för att vår tidning inte bara ska överleva men även utvecklas och bli vad vi drömmer om.

Så nu har alltså Sunne sin egen barntidning! Jag står för layouten och också posthantering här ifrån Sunne, men ibland producerar jag även kreativa pysseluppslag och artiklar som handlar om forskning och vetenskap anpassad för barn 9–12 år som är vår målgrupp. just de’ har också sin egen barnredaktion i Habo – “Lilla redaktionen” – som funkar som bollplank för vår redaktör Ewa, som testpanel av olika spel eller sommarens glassnyheter och ibland gör de egna intervjuer och videoinspelningar som finns med i tidningen eller på vår hemsida.

Barntidningen just de’s mål är att:
stärka barns självkänsla och självbild
ge vägledning och hjälpa barn att utveckla goda relationer
utifrån Barnkonventionen bekräfta barns rätt att ha en egen tro, samt ge verktyg till reflektion kring existentiella frågor, tro, moral och etik
vara ett stöd för undervisningen och i linje med skollagens och läroplanens riktlinjer förmedla Bibelns berättelser och kristen tradition
uppmuntra till läsning, stimulera barns kreativitet och nyfikenhet
beskriva hur situationen ser ut för andra barn i världen, och uppmuntra till medkänsla och solidaritet

Jag trivs i barns och ungas sällskap, att samtala och lyssna till deras tankar och reflektioner. Deras tankar om omvärlden och livet kan vara väldigt insiktsfulla och barn har stor förmåga att tänka utanför boxen och komma på nya spännande idéer. Framför allt känner jag att jag lär mig mycket om att vara människa av barn och unga. De har nära till sina känslor. Skäms inte för att gråta eller för att dansa av glädje om de känner för det. De är öppna och formbara. Det vill jag också vara, trots att jag inte längre är ett barn.

Tyvärr tar det inte lång tid förrän barnen tappar den här friheten och spontaniteten – det är läskigt att sticka ut eller vara annorlunda. Viktigt att vara “mogen” och ha kontroll. För mig känns det i bland som att leva med en tvångströja. Går det inte att mogna men ändå kunna gråta för någon man känner djupt för eller kunna höja rösten och gestikulera för att man är passionerad och det utan att skämmas.

Kan jag inte vara “vuxen” och fortsätta vara nyfiken och öppen utan att bli stämplad som naiv och udda? Att umgås och ha relationer med barn och unga utmanar mig i min bekvämlighet och håller liv i min hunger efter att ständigt våga formas och förbli villig att ändra åsikt eller utgångsläge.

Jag är passionerad för vår barntidning just de’ och vad den förmedlar och står för. just de’ är en prenumerationstidning med fyra nummer per år (min dröm är att vi åter igen ska utöka till sex nr/år). Många köper också buntar av tidningen och delar ut i skolklasser, barngrupper, scouter, barnkörer och läger. Vi jobbar också med att utveckla tidningen så den ska bli ett bra verktyg för lärare i skolan med en digital lärarhandledning till varje nummer. Vi vill mycket och kämpar vidare i en tuff tidningsbransch.

Jag skulle vilja ge ett gratis exemplar av just de’s höstnummer till de barn som går i 4:an och 5:an i alla skolor i Sunne kommun. Om några av Sunnes rektorer eller lärare läser detta så är ni välkomna att höra av er (sök upp mitt namn på nätet). Eller om du är ledare för en barngrupp så gäller erbjudandet även dig. Ni kan bläddra i den aktuella tidningen på www.justde.se

Nu får jag fortsätta med min julkrubba.
Ha en finfin dag!

Mvh Jeanette Engqvist

I 10 år har jag haft roligt 



Kommentarer

Populära inlägg