Musiken ett självklart val


Johan Birgersson har alltid sysslat med musik. Idag jobbar han på Musikhögskolan Ingesund. Han har dessutom ett flertal frilansuppdrag. Fotograf Viktoria Fyhr
Då är det min tur att ta över stafettpinnen för Sunnebloggen.

Riktigt kul eftersom Sunne för mig betyder rötter, nostalgi, vänner och många minnen. Det var i Sunne på Leran jag växte upp, gick i skola och lade grunden till det jag håller på med i dag – musiken.

Dessutom blev det mycket idrott och jag var nyfiken – ville testa och lära mig olika idrotter.

Musik eller idrott

På högstadiet och ”Frycke” var frågan om musiken eller idrotten skulle få fullt fokus inför gymnasiet, men det blev ändå ett självklart val – musiklinjen (musikestet) på Sundstagymnasiet i Karlstad. Flyttade alltså hemifrån i augusti 1985 när jag var 16 år men har genom åren haft bra kontakt med hembygden genom släkt, vänner och jobb.

Direkt efter gymnasiet studerade jag på Musikhögskolan Ingesund i fem år, till musiklärare och det blev en mycket god grund att stå på. Undervisade ett par år men frilansandet som musiker och musikentreprenör tog över tidigt och på heltid i tjugotalet år.

Frilansade som sagt i olika former med konserter, event, programlederi (från SR P2 & P4 till speaker och publikaktiviteter för Färjestad BK), då helt plötsligt Musikhögskolan Ingesund hörde av sig. I mitt tänk egentligen tio år för tidigt, eftersom mycket var på G med andra uppdrag. Men livet befann sig just då i ett skede att det var läge att stanna upp och delvis tänka i nya banor inte minst efter en separation. Åtog mig jobbet mer som konsult först men sedan växte det i snabb takt och helt plötsligt blev jag erbjuden en tjänst. På Ingesund har jag jobbat på olika sätt sedan hösten 2010. Från studierektor till att idag i huvudsak arbeta med utåtriktad verksamhet. Konserter, workshops, gästartister, varumärkesstärkande uppdrag från universitetet för att lyfta verksamheten på Musikhögskolan Ingesund i synnerhet och Karlstads universitet i allmänhet. Handlar mycket om strategi för övergripande samverkan med olika aktörer och kommunikation. Producerar regelbundet projekt och större konserter. Ett brett spektra som gör att en riktigt bra titel, på mitt sätt att arbeta, saknas just nu. Någon som har ett bra förslag …?

Faktum är att det blir en hel del frilansuppdrag ändå – och det känns bra att samtidigt vara igång, vara ”up to date”.

Bröllop i Spegelsalen

Idag är jag 48 år, gifte mig i somras med Charlotta (före detta Tagesson), som även hon är från Fryksdalen. Vigsel i Sunne kyrka förstås och fest i Spegelsalen, Rottneros park. Har fyra ”pôjker” – Oscar 17, Henric 14 (sedan tidigare), Eric snart 4 och Victor 2 år. De två yngsta med Charlotta som mor.

Ja livet går verkligen på högvarv både yrkesmässigt och privat och jag stortrivs! Häng gärna med ett par veckor så ska jag försöka förmedla en del av både dagliga händelser och lite nostalgi!

Vi ses!
/Johan


Kommentarer

Populära inlägg