Noterat från jordgubben

Ja, du förstår vi ska ha lite gäster ikväll.

Jag nickar artigt till svar. Det är en fredag. Det är juli. På Kvarngatan står en väldigt stor jordgubbe. Och i densamma står jag. Det ser ut lite grann som i TV-serien Arrested Development tänker jag mig i efterhand, bara det att där står de i en banan istället (“There’s always money in the banana stand”). En gammal lärare passerar.

Det är grillkväll.

Ser jag töntig ut där jag står? Absolut, det gränsar rimligen till socialt självmord som femtonåring. Tycker ändå att det är ett helt ok sommarjobb. Ja, faktiskt. Utomhus med tak över huvudet. Obegränsat med Corona (jordgubben, inte drycken). Dessutom perfekt överblick över centrala Sunne. Ser människor som går på lunch, uppträdanden på Teatertorget, kan räkna raggarbilarnas varv. Vara i händelsernas centrum.

Jag tar en liter. Och sen så, ja, lite semesterfirande vettu...

Det där förbryllar mig. Det händer hela tiden, människor som berättar sina planer för jordgubbspojken. En ytligt bekant till familjen går förbi. Vi hejar. Jag frågar inte vad han ska göra men får veta det ändå.

Hej, hej. Ja, jag ska hem till min granne på middag ikväll förstår du.

Där är den igen. Den icke efterfrågade avsiktsdeklarationen. Alla ytligt bekanta vuxna som går förbi levererar den. Beror det på att jag är en särskilt förtroendeingivande person som människor gärna öppnar sig för? Beror det på att jag står i en stor jordgubbe?

Nej, såklart inte. Det beror på att jag står utanför entrén till Systembolaget. Jag blir helt enkelt som en liten portiér till en plats i vuxenvärlden man tydligen inte får lov att besöka utan en väldigt tydlig anledning. Han ser vad jag gör, tänker de. Bäst att jag förklarar varför.

Aldrig har jag fått en bättre inblick i det sociala livet i en ort. Ska du göra en studie i sociologi har jag ett klockrent tips - ställ dig i en gigantisk jordgubbe utanför Systemet en hel sommar. Och samla på lite citat.

Nej men du vet det är ju inte bara jag som ska ha det här, vi blir fler ikväll.
Boeuf bourguignon. Det här ska vara i grytan alltså.
Jag använder flaskorna till att kavla bulldeg.
Det är för desinfektion av köksytor.
Jag gick fel.

/Björn

Kommentarer

Unknown sa…
Du fick pröva på den kurativa sidan 😉 som den socialt begåvade kille du var/är. 😄

Populära inlägg