Vad är en samlare?

Många säger att de inte samlar på något, men har man mer än två av något som hör ihop tycker jag att man är samlare.

Samling av gamla ögonglas


Smaken är väldigt olika. Till butiken köpte jag bara in sådant som tilltalade mig. Är det inte svårt att sälja det som som man tycker om? Många undrade hur jag kunde klara det. Men om man ska kunna sälja in en vara tycker jag att det är lättare om jag själv gillar den.

Pussel från femtiotalet. Gratis som delades ut då det såldes Algotskläder


När jag hade butiken på Långgatan bjöd jag ibland in till föreläsning kring någon känd designer. Mycket välbesökt! Tyvärr hann jag inte riktigt med det sista tiden. I stället blev det chokladprovningar! Väldigt uppskattat.

Birgitta är en stor beundrare av Selma Lagerlöf och hon är aktiv i Selma Lagerlöf-sällskapet

Mårbacka har varje höst ordnat Äppelfestival. Jag var med två gånger med mina praliner. Mestadels praliner med olika äpplefyllningar. Äpple som äpple kan tyckas. Smaken blir ganska olika beroende på vilket sorts äpple jag använde. Storsäljaren har alltid varit min Nils Holgersson-pralin.  En pralin i mörk choklad med fyllning av skrädmjölskrokant o äpple. En sommar var jag också med på Trädgårdsfestivalen i Rottneros Park. Jättekul!

Under de sista åren var jag ordförande i SKUTT, som idag heter Mitt Sunne. Trivsamt gäng att jobba ihop med. Men hela tiden kämpade vi för att få med så många företag som möjligt. Vi hade gott stöd från kommunen och Fryksdalens Sparbank! Alla föreningar kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Många bra saker har gjorts under årens lopp. Flera saker tror jag man kan se att SKUTT har bidragit med. Bekostat delar av lekparken i centrum men framför allt Sunnetåget.  Detta tack vare engagerade o driftiga medlemmar. Dessa saker hände inte under min tid, men jag vill lyfta fram dem för jag tycker de var så väldigt betydelsefulla. Stipendium delades ut varje år, medhjälp till skidloppet, ny scen i centrum. Många diskussioner med kommunfolk om Kvarngatan o torget, men där kanske man har kommit fram till lösningar. Vi träffade regelbundet näringslivsenheten och så vidare.

Selma Lagerlöf-sällskapets logga


Sedan år tillbaka är jag kassör i Selma Lagerlöf-sällskapet. Vi har cirka 800 medlemmar över hela Sverige, ja även ett 50-tal är från olika länder. Styrelsen är spridd över landet så vi träffas live två gånger per år, resten är telefonmöten. Styrelsen leds av före detta landshövdingen i Värmland Eva Eriksson. Varje år i slutet av Kulturveckan träffas vi i Berättarladan i Rottneros och har vårt årsmöte. Förutom årsmöte och förhandlingar har vi olika personer som gör inspel. Vi delar också ut ett stipendium, Karin Söder-stipendiet, varje år. Karin Söder, som varit ordförande i sällskapet, skänkte 2009 100' till Sällskapet och det är hennes önskemål att det ska gå till någon som gjort något bra för barn o unga i Selmas anda. I år ska vi dela ut det för nionde gången. I samband med mötet ges våra medlemmar möjlighet att se den föreställning som Västanå Teater ger. Det brukar komma cirka 100 medlemmar varje år.  Vår webbplats www.selmalagerlof.org är alltid välbesökt. (Klicka på bilden ovan så kommer du in på webbplatsen.)

I statistiken kan vi följa vilket land man söker från. Man kan bli riktigt häpen när man ser vilka länder som kollar. Jag önskar att ändå fler Sunnebor skulle bli medlemmar i sällskapet. Vi finns också med på Facebook. Följ oss gärna där!
Hälsningar
/Birgitta

Kommentarer

Populära inlägg