"Egentligen bor jag ganska centralt"

Honda, Honda jag ser många sådana bilar. Efter en liten diskussion med en granne får jag veta att Habo är en av de mest Hondatäta orterna i Sverige. Märkligt, finns det stjärnförsäljare här. Inte vet jag, men det är lite ovanligt i alla fall. Annars tror jag man mest tänker på beslag, dörrhandtag o hängare. Företaget kommer att omstrukturera och förmodligen lämna orten. Fagerhults lampor känner de flesta till och företaget ligger i norra Habo på väg mot Hjo.

Habo har en väldigt speciell träkyrka. Rikt utsmyckad och har gamla anor. Kyrkan ligger inte mitt i byn (som det brukar vara) utan sex kilometer härifrån. Byn/orten har flyttat närmare Vättern och mycket av nybyggnationen ligger nu på sluttningen mot Vättern. Utsikten är vidunderlig vid klart väder. Jönköping syns, men även Visingsö.

Habo har blivit mycket av en "sovstad" till Jönköping. Svårt att få tomtmark i Jönköping, så då har Habo blivit ett bra alternativ. Bra förbindelser med buss och tåg. Var femtonde minut kan du dagtid ta dig till stan. Cirka 2 000 färre invånare än i Sunne, men befolkningsstrukturen ser litet annorlunda ut. Det är en barntät kommun med fler förskole- och grundskoleelever än Sunne, men inget gymnasium. Det finns 13 kommunala förskolor och 5 fristående samt pedagogisk omsorg (familjedaghem) på några ställen. Antalet grundskolor är 5. Man har satsat på färre men litet större enheter. Det finns även natt- och helgomsorg.

Några av Birgittas nyligen gjorda praliner


Kan inte låta bli att följa lokal- (även er) o rikspress angående skolfrågor. Förskolans reviderade läroplan är ute på remiss och beslut kommer snart. Hela utbildningssystemet genomgår hela tiden utveckling. Programmering ska träda i kraft redan från i höst. Är man verkligen förberedd? Ja frågorna är många.

Egentligen bor jag ganska centralt. Nära till Jönköping, 4,5 mil till Hjo (fin liten trästad vid Vätterns strand), 5,5 mil till Falköping (känd osttillverkning), 8 mil till Värnamo (designern Bruno Mattssons Mecka samt Vandalorium), 1,5 mil till Mullsjö (där Skandinaviens första golfbana finns).

Som ni ser har jag många utflyktsmål att välja på. Överhuvudtaget så är en rundtur runt Vättern att rekommendera. Ska göra en ny sådan i sommar och kanske stannar jag till i Vadstena där före detta Sunnebo Felix Egegren jobbar. Som ni förstår så behöver jag inte vara sysslolös. Loppisar finns alltid!

Valborg var grå och trist här. Då tog jag tillfället i akt att ägna hela dagen till pralintillverkning.  Det blir inte så ofta nu för tiden, men det är väldigt avkopplande och roligt. Experimenterade lite för att se hur man kan göra med gula prickar/mönster. Kul! Denna gång blev det olika sorter: Mango, ingefära, saltlakrits, citron, kaffe och fransk nougat. Mums!

Birgittas praliner i presentförpackning. Ingrid Ringholms design efter Anna Hedstrands mönster


Städningen i bostadsrättsföreningen gick väldigt bra. Vi var ovanligt många och då blir det roligare och det går snabbare. I går började grävningen för nedläggning av fiber. Äntligen, jag ser verkligen fram emot det. Det enda jag är fundersam kring, är hur det ska bli inne i våra små trädgårdar. Minigrävskopa eller grävning för hand? Spännande!

Innan jag tackar för mig, vill jag visa mitt senaste fynd på Erikshjälpen. Ett sprillans nytt Designspel från Kärnan för det facila priset av 40:-!
Designspelet; ett spel om design under 1900-talet


Önskar er alla en fin sommar!
/Birgitta

Kommentarer

Populära inlägg