När ens hobby blir ens jobb

Sedan uppväxtåren i Eskilstuna, med graffiti och serietecknande som främsta medel, har jag haft ett intresse för det konstnärliga uttrycket, många och långa stunder spenderades i tunnlar och framför skrivbordet.

Från utställning på Kristinehamns Konstmuseum 2016, 
skulpturer av Assa Kauppi.
















Med tiden övergick skapandet i ateljéarbete på duk och med olja, vilket så småningom ledde till antagning vid olika konstnärliga utbildningar, vilka i sin tur banade väg för en femårig utbildning på Malmö Konsthögskola. Efter att de fem åren passerat så gled nyexaminerad rätt snabbt över i att arbeta mot utställningar, konstnärliga projekt, offentliga verk och stipendiesökande. På det viset har jag arbetat sedan 2003, vilket jag är enormt tacksam för, även om det mesta är hårt arbete och att leva på en liten inkomst. Med åren insåg jag att min hobby blev mitt jobb, och enligt undersökningar så behöver man en hobby för att bibehålla sin hälsa. Så vad göra?

Estetik är ju sålunda något som intresserar mig och jag har alltid samlat på tjusiga föremål, god design, eller kuriosa. Så när nu en hobby skulle skapas så utvecklade jag det intresset och började samla på mig föremål som jag ansåg hade ett estetiskt eller antikt värde. Men då allt för mycket prylar gör en till en sk “hoarder”, vansinnessamlare, så bestämde jag mig för att skapa rum där föremålen är prydligt installerade för att sedan sälja dem till bättre behövande. Detta har blivit en lustfylld sysselsättning, jag får åka på loppisar och handla utan att dränkas själv i bröte, jag träffar folk och får diskutera högt och lågt med dem som har samma intresse.

Så att lära sig om designföremål och antikviteter blev den hobby som ersatte min tidigare hobby som sedermera blev mitt jobb.


Att arrangera föremål istället för att trava dem i gömmor, 
bra hobby.





















Min konst kan du se här www.poppelier.se (tyvärr är inte sidan hiskeligt uppdaterad, men den ger en bild av vad jag arbetar med). Är du intresserad av min hobby kan du spana in den här www.kaivanto.se 

/ Andreas Poppelier

Kommentarer

Populära inlägg